Skolverket om föräldrasamverkan
Koll på samverkan med hem och vårdnadshavare
Skolan behöver se till att alla vårdnadshavare får möjlighet att delta och känna sig välkomna om skolan ska fylla sitt uppdrag att ge alla elever samma möjligheter att utvecklas och lära sig. Självskattningsverktyget ger dig koll på skolans uppdrag att fortlöpande informera vårdnadshavaren om elevens utveckling.
Föräldrasamverkan i mellanrummet
I dag präglas samhället av globalisering och mobilitet vilket innebär att allt fler elever och deras föräldrar har erfarenheter som skiljer sig från många lärares. Detta ställer stora krav på lärares förmåga att skapa väl fungerande kommunikation mellan skolan och elevernas hem, och då särskilt med deras föräldrar.
Föräldrars livserfarenheter som resurs i flerspråkiga skolor
När skolan tar tillvara nyanlända elevers föräldrars livserfarenheter i undervisningen ökar möjligheterna för ett tillitsfullt samarbete mellan hem och skola.
Här har vi samlat lite länkar till Skolverkets information om föräldrsamverkan. Materialet riktar sig i första hand till skolans personal.
Föräldrasamverkan – ömsesidighet, dialog och erkännande
Samarbete med föräldrar och vårdnadshavare utifrån ett interkulturellt förhållningssätt präglas av nyfikenhet på andra. Lärarna har en interkulturell kompetens – en medvetenhet om att olika sociala koder, fördomar och skilda uppfattningar om undervisning och uppfostran, kan komplicera samarbetet med föräldrar.
Samverkansformer och öppna kommunikationskanaler
Det kan vara en utmaning för skolans medarbetare att finna samverkansformer som omfattar alla vårdnadshavare. Formerna behöver upplevas av vårdnadshavarna som viktiga forum för information och delaktighet i frågor som rör barnets skolgång.
Fritidshemmets samverkan med hem och vårdnadshavare
Fritidshemmet har, liksom förskoleklassen och skolan, ett kompensatoriskt uppdrag som innebär en strävan efter att uppväga skillnader i elevers förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Utgångspunkten är att familjebakgrund eller vilken skola elever går i inte ska ha betydelse för deras framtid och livschanser.
Samverkan med föräldrar och vårdnadshavare – en teoretisk modell
I flera skolor tycks det saknas gemensamma och uttalade förhållningssätt som hjälper lärare att möta föräldrar på ett samstämmigt sätt. Elevens lärande underlättas om vårdnadshavarens och skolans metoder är samstämmiga.
Krisberedskap i samverkan med hemmen
Rektor och lärare kan skapa en mental förberedelse för när skolan hamnar i kriser, där information till föräldrar och vårdnadshavare kan ha en avgörande betydelse för elevens skolgång. I kristider ställs alla processer på sin spets – mönstren blir tydligare och behovet av strukturer ökar.
Föräldramöten som dialog och kunskapsutveckling
Ta del av hur två olika skolor har arbetat med ökad samverkan mellan skola och vårdnadshavare. Arbetet har lett till berikande ömsesidiga kontakter och kommunikationskanaler.
Förhållningssätt till samverkan med föräldrar
Isärhållande och partnerskap är två olika principer för relationen mellan hem och skola som finns beskrivet på olika sätt i forskningen. Principerna har också stöd i skolans styrdokument.
Delaktighet – rättighet och möjlighet för flerspråkiga elevers vårdnadshavare
Vårdnadshavares delaktighet i sina barns skolgång har stor betydelse för elevernas lärande, kunskaps- och identitetsutveckling. Samtidigt visar forskning på att flerspråkiga elevers vårdnadshavare inte får möjlighet till fullgod delaktighet, oftast på grund av språkbarriärer och olika förhållningssätt från såväl lärares som vårdnadshavares sida.