Välj en sida

Skolpolitik

En av Föräldraalliansen uppgifter är att ur ett föräldraperspektiv bevaka och agera i skolpolitiska frågor.

Vår utgångspunkt är att varje barn, oavsett bakgrund och förutsättningar, ska ges bästa möjliga stöd för att utvecklas till välutbildade, ansvarskännande vuxna är en förutsättning för ett väl fungerande framtida samhälle.

  • Vi accepterar inte de stora barngrupperna i förskola och skolbarnomsorg och att skolan inte når upp till sina mål.

 

  • Vi verkar för en bra och likvärdig skola och förskola i hela landet och att varje verksamhet skall ges reella möjligheter att följa sina styrdokument och FN:s konvention om barnets rättigheter.

Föräldraalliansen anser

• Varje verksamhet skall följa skollagen, arbetsmiljölagen, läroplanerna och FN:s konvention om barnets rättigheter

• Barn som behöver hjälpmedel ska få hjälpmedel

• Lika villkor ska gälla för kommunala och fristående verksamheter

• Varje verksamhet ska ges de resurser och förutsättningar som krävs för att fullfölja sitt uppdrag.

• Barn i behov av särskilt stöd ska få särskilt stöd

• Samma regler som gäller i samhället i övrigt ska också gälla i skolan

• Arbetsmiljölagen måste omfatta även förskolan och barnomsorgen.

• Barn- och ungdomspolitiken ska vara politikområdesövergripande

• Skolan skall aktivt agera mot mobbning och alla former av kränkande beteende.

• Kontaktdagarna skall återinföras.

• Individuella utvecklingsplaner ska finnas för alla barn.

Föräldraalliansen anser

I Föräldraalliansen anser samlar upp våra ståndpunkter i viktiga frågor.

Fritidshem

Fritidshemmen är en pedagogisk gruppverksamhet vars uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete eller studier. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem...

läs mer

Trygghet, utveckling & hälsa

Vårdnadshavarens ansvar Som föräldrar/vårdnadshavare har vi ansvar för att barnets behov av omvårdnad, trygghet och fostran blir tillfredsställda. Vi svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga...

läs mer

Remisser

Här kan du läsa våra svar på de senaste remisserna

Föräldraalliansen Sveriges yttrande över Skolverkets remiss avseende förslag till Skolverkets föreskrifter med anledning av två nya ämnen på barn- och fritidsprogrammet, och ändringar av vilka yrkeskunskaper som krävs för att undervisa i bland annat svetsämnen.

Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation som företräder föräldrar och vårdnadshavare i frågor som rör barns utbildning och skolgång. En av våra centrala uppgifter är att lämna remissvar på frågor som berör föräldrar och barn. Vi tackar för inbjudan att yttra oss angående förslaget om förändringar i barn- och fritidsprogrammet, då dessa har en direkt påverkan på barn, elever och deras föräldrar. Vi ser det som en viktig möjlighet att bidra med våra synpunkter och perspektiv i denna angelägna fråga.

läs mer

Yttrande över remiss av betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet –en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81)

Sammanfattning
Föräldraalliansen Sverige välkomnar reformförslagen i SOU 2024:81 och stödjer skärpta antagningskrav i svenska, vilket vi anser också bör omfatta även förskollärarutbildningen. Vi ser positivt på en stärkt koppling mellan lärarutbildningen och evidensbaserad undervisning samt kognitionsvetenskap för att höja undervisningens kvalitet.

Samtidigt ser vi risker med en koncentration av lärarutbildningarna till färre lärosäten och betonar vikten av tillgängliga distansutbildningar och lärcentrum med bibehållen kvalitet. Vi motsätter oss en minskning av den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK), då pedagogisk kompetens är av stor betydelse för en trygg och inkluderande lärmiljö.

Ökad praktik i lärarutbildningen är positivt, men det är viktigt att den håller hög kvalitet och att studenterna får god handledning. Vi anser att samverkan mellan skola och vårdnadshavare är en central del av en framgångsrik skolgång och bör fortsatt betonas i lärarutbildningen.

Samtidigt som det är rimligt att tydliggöra lärarens professionella ansvar för undervisningens utformning är det väsentligt att vårdnadshavares inflytande och insyn i de obligatoriska skolformerna tydliggörs. Vi motsätter oss därför examensmålet att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare föreslås ska utgå. Vi anser att frågan om hur samverkan mellan skola och vårdnadshavare ska bedrivas borde utvecklas, vara en väsentlig del av lärarutbildningen, ett examensmål och tydliggöras för båda parter.

Vi stödjer tydligare krav på personlig lämplighet vid antagning för att säkerställa att framtidens lärare har både pedagogiska och sociala förmågor. En förstärkning av ämneskunskaper är välkommen men måste balanseras med ämnesdidaktik för att säkerställa en effektiv undervisning.

läs mer

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng