Skolpolitik
En av Föräldraalliansen uppgifter är att ur ett föräldraperspektiv bevaka och agera i skolpolitiska frågor.
Vår utgångspunkt är att varje barn, oavsett bakgrund och förutsättningar, ska ges bästa möjliga stöd för att utvecklas till välutbildade, ansvarskännande vuxna är en förutsättning för ett väl fungerande framtida samhälle.
- Vi accepterar inte de stora barngrupperna i förskola och skolbarnomsorg och att skolan inte når upp till sina mål.
- Vi verkar för en bra och likvärdig skola och förskola i hela landet och att varje verksamhet skall ges reella möjligheter att följa sina styrdokument och FN:s konvention om barnets rättigheter.
Föräldraalliansen anser
Föräldraalliansen anser
I Föräldraalliansen anser samlar upp våra ståndpunkter i viktiga frågor.
Fritidshem
Fritidshemmen är en pedagogisk gruppverksamhet vars uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete eller studier. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem...
Varje barn har rätt till likvärdig skola och utbildning
I skollagen och läroplanernas portalparagrafer behandlas skolans värdegrund och uppdrag. Dessa stämmer väl överens med de anspråk och mål som vi föräldrar har för våra barn. Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara...
Trygghet, utveckling & hälsa
Vårdnadshavarens ansvar Som föräldrar/vårdnadshavare har vi ansvar för att barnets behov av omvårdnad, trygghet och fostran blir tillfredsställda. Vi svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga...
Remisser
Här kan du läsa våra svar på de senaste remisserna
Yttrande över
Remiss avseende förslag till föreskrifter med anledning av införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan samt inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Föräldraalliansen Sverige ställer sig positiv till förslaget om ämnesbetyg.
Detta utifrån att ämnesbetyg kan innebära att eleverna genererar större möjlighet i sin progression i specifikt ämne. Reformen belyser att delbetyg ges efter varje nivå, vilket inte tar bort möjligheten till att eleverna får med sig ett betyg efter en nivå även om de inte fullföljer alla nivåer för specifikt ämne. Tillika tydliggör nivåerna och dess utformning innehållsmässigt att nivå 2 bygger på nivå 1 vilken kan minska ”misslyckanden” på de efterföljande nivåerna. Vi som förbund vill även framföra en positiv syn på att en sammantagen bedömning numera genomförs vilket leder till en mer rättvis bedömning i de olika nivåerna/kurserna.
Yttrande över Skolverkets förslag till föreskrifter och allmänna råd om det systematiska kvalitetsarbetet i skolväsendet.
Föräldraalliansen Sverige delar Skolverkets beskrivning att det systematiska kvalitetsarbetet skiftar mycket i omfattning och kvalitet både mellan huvudmän och mellan enheter.
Förbundets medlemmar, föräldrar och vårdnadshavare, rapporterar om skiftande möjligheter att samverka med skolorna och att delta i det systematiska kvalitetsarbetet på enhetsnivå.
Föräldraalliansen Sverige välkomnar därför att Skolverket, genom bemyndigande får meddela föreskrifter om hur det systematiska kvalitetsarbetet enligt 4 kap. 3–6 §§ skollagen (2010:800) ska bedrivas.
Yttrande över Samhället mot skolattacker (SOU 2023:28)
Sveriges skolhuvudmän varierar i kapacitet och ambitionsnivå. Förbundet välkomnar därför tanken med ett nationellt stöd för att underlätta och effektivisera arbetet med att förhindra våldsbrott inom skolväsendet.
Vi välkomnar också utredningens vidare uppdrag med nya frågor om att förebygga, förhindra eller försvåra brott i allmänhet inom skolväsendet, och inte enbart grövre våldsdåd eller skolattacker.