Idag publicerade Skolverket sin rapport om elevfrånvaro i de obligatoriska skolformerna, och resultaten är alarmerande. Trots skolplikten hade 47 000 elever i förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola minst fem veckors frånvaro under höstterminen 2023 – över en månads förlorad undervisning på bara en termin. Av dessa är det drygt 16 200 elever som hade en total frånvaro på minst 50 procent under samma period.
Situationen är särskilt allvarlig på högstadiet, där både ogiltig och total frånvaro är högre än i de yngre årskurserna. I den anpassade grundskolan är läget ännu mer akut, med över 10 % av eleverna frånvarande minst 30 % av tiden.
Även om frånvaron har minskat något sedan pandemins topp är nivåerna fortfarande högre än före pandemin.
Föräldraalliansen Sverige anser att detta är helt oacceptabelt. Skolplikt är inte bara en skyldighet för våra barn – det är en grundläggande rättighet som ska garantera dem en framtid. Trots välformulerade rekommendationer från Skolverket ser vi att huvudmännen, de som har det yttersta ansvaret för våra barns utbildning, misslyckas med att vidta tillräckliga åtgärder för att bryta detta mönster.
Barnens rättigheter är inte förhandlingsbara
Barns rätt till utbildning är fastslagen i både svensk lag och internationella konventioner, men den undermineras när så många elever går miste om viktiga delar av sin skolgång. Frånvarostatistiken är mer än siffror – det handlar om tusentals barn som riskerar att halka efter, utveckla psykisk ohälsa eller hamna i socialt utanförskap. Trots att skolplikt ska säkerställa att alla barn får tillgång till undervisning ser vi att detta inte efterlevs. Vi föräldrar kräver att huvudmännen tar sitt ansvar för att ge våra barn de förutsättningar de förtjänar.
Frånvarons kostnad – inte bara ekonomisk
Föräldraalliansen Sverige vill påpeka att frånvaro inte bara påverkar kunskapsutvecklingen. Det är också en direkt risk för barns välbefinnande, framtidsutsikter och hälsa. Barn som missar stora delar av sin skolgång riskerar att känna sig utanför, isolerade och pressade att hinna ikapp. Utöver att det är djupt tragiskt för de enskilda individerna, riskerar detta också att leda till utanförskap och en långsiktig kostnad för samhället. Elever som aldrig lyckas återvända till skolan kan behöva omfattande stöd senare i livet, och vissa kan drabbas av arbetslöshet eller andra svårigheter. Att ignorera problemet nu är att skjuta kostnaderna på framtiden – både mänskliga och ekonomiska.
Kräv handling från huvudmännen
Föräldraalliansen Sverige kräver att huvudmännen kliver fram och tar sitt fulla ansvar. Det handlar inte bara om att skapa rutiner och strategier – det handlar om att tillföra tillräckliga resurser för att säkerställa att dessa rutiner också kan genomföras. Rektorer, elevhälsan och lärarna behöver stöd och verktyg för att både förebygga och åtgärda frånvaro på ett effektivt sätt.
Ett nationellt frånvaroregister kan vara ett steg i rätt riktning, men det löser inte problemet i sig. Det måste följas upp med åtgärder som gör skillnad i elevernas vardag. Det handlar om att sätta in insatser tidigt, anpassa lärmiljöer och säkerställa att varje elev har de förutsättningar som krävs för att delta i undervisningen.
Dessutom måste huvudmännen stå till svars för sina misslyckanden. Det behövs ett system där skolor och huvudmän granskas och där de som inte lever upp till sina skyldigheter möter tydliga konsekvenser. Samtidigt måste de som arbetar framgångsrikt med att främja närvaro få det erkännande och de resurser de behöver för att fortsätta sitt arbete.
Samverkan mellan hem och skola – en nyckel till framgång
Huvudmännen måste också skapa förutsättningar för en vardaglig och god samverkan mellan hem och skola. När föräldrar och skolpersonal arbetar tillsammans, med kontinuerlig kommunikation och ömsesidigt stöd, ökar möjligheterna att upptäcka problem tidigt och hitta lösningar som fungerar för den enskilda eleven. Det kräver att skolorna har resurser för att regelbundet hålla kontakt med hemmen, inte bara vid kriser eller utvecklingssamtal, utan som en del av det dagliga arbetet. Föräldrar ska känna sig som en resurs i arbetet med att stärka elevernas närvaro, inte som ensamma kämpar för att få hjälp.
För våra barns framtid – agera nu
Föräldraalliansen Sverige kräver att huvudmännen tar sitt fulla ansvar. Ett nationellt frånvaroregister kan vara en del av lösningen, men det måste kompletteras med tidiga insatser, anpassade lärmiljöer och resurser som gör skillnad i elevernas vardag.
Dessutom måste skolor och huvudmän som inte lever upp till sina skyldigheter ställas till svars, medan de som arbetar framgångsrikt med att främja närvaro ska få stöd och erkännande.
Skolplikten är inte förhandlingsbar, och det är huvudmännen som måste säkerställa att varje barn får den utbildning de har rätt till. Föräldraalliansen Sverige kräver handling nu – våra barns framtid kan inte vänta.
Peter Hallin
Pressmeddelande från Skolverket samt länk till rapporten
Skolverkets rekommendationer för arbetet med att främja närvaro samt förebygga och åtgärda frånvaro.