Att arbeta med särskilt stöd
Rektorn är ansvarig för arbetet med särskilt stöd
Rektorn har det samlade och övergripande ansvaret för den pedagogiska situationen kring en elev. Rektorn ansvarar för att elevens behov skyndsamt utreds och att det fattas beslut om åtgärdsprogram om eleven är i behov av särskilt stöd. Visar utredningen att eleven inte behöver särskilt stöd ska rektorn besluta att ett åtgärdsprogram inte ska utarbetas. Rektorn kan överlåta sin beslutanderätt till någon annan (delegering), exempelvis till en lärare. Om beslutet innebär att särskilt stöd ska ges enskilt, i en särskild undervisningsgrupp eller genom avvikelser från timplanen (anpassad studiegång) får beslutet inte delegeras. Ett sådant beslut anses som särskilt ingripande och ska därför fattas av rektorn.
Att arbeta med särskilt stöd
För att stärka elevernas rättssäkerhet beskrivs processen kring arbetet med särskilt stöd i skollagen.
Anmälningsskyldigheten
Utredningen och beslutet
Under utredningen ska man samråda med elevhälsan om det inte är uppenbart obehövligt. Ett exempel på när det är uppenbart obehövligt är när behovet av stöd bara gäller rent pedagogiska insatser. I vissa fall kan det även vara nödvändigt att samarbeta med andra verksamheter, till exempel socialtjänsten.
Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd ska rektorn besluta att skolan utarbetar ett åtgärdsprogram och att särskilt stöd ska sättas in. Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när åtgärdsprogrammet utarbetas.
Visar utredningen istället att eleven inte behöver något särskilt stöd ska rektorn besluta om att man inte ska utarbeta ett åtgärdsprogram.
Åtgärdsprogrammet
Den första delen av åtgärdsprogrammet ska avspegla elevens behov av särskilt stöd och utgå från elevens styrkor och svårigheter samt från en analys av vilka hinder och möjligheter som finns i elevens omgivning.
Vidare ska åtgärdsprogrammet innehålla de konkreta och utvärderingsbara åtgärder som skolan planerar att vidta för att stödja eleven. Det är viktigt att de åtgärder som skolan utarbetar är kopplade till både elevens behov av särskilt stöd och de kunskapskrav som minst ska uppnås. Om eleven även vistas på fritidshem kan programmet innehålla åtgärder för vistelsen där. Det bör även framgå vem som är ansvarig för att genomföra stödinsatserna.
För att eleven ska få det stöd som hon eller han behöver för att nå kunskapsmålen eller för att komma till rätta med andra svårigheter, måste skolan löpande följa upp och utvärdera åtgärderna. Det ska därför framgå när man ska följa upp och utvärdera de insatta åtgärderna samt vem som ska göra det.
Ett åtgärdsprogram kan överklagas
Om någon överklagar ett beslut om åtgärdsprogram får utredningen av elevens behov av särskilt stöd, som ska föregå ett beslut om åtgärdsprogram, stor betydelse. En viktig del i överklagandenämndens prövning gäller utredningens kvalitet, det vill säga om den visar att en elev har behov av särskilt stöd och i så fall vilket behov av särskilda stödåtgärder eleven har. Detta för att tillräckliga och adekvata särskilda stödåtgärder ska kunna ges. Överklagandenämnden ska alltså granska om den anser att rektorns beslut om att utarbeta eller inte utarbeta ett åtgärdsprogram är riktigt med hänsyn till vad som kommit fram om elevens svårigheter och behov av stöd.
Nämnden tittar också på om själva handläggningen uppfyller de krav som ställs i skollagen och förvaltningslagen, bland annat om föreskrivet samråd har skett med elevhälsan och om eleven och elevens vårdnadshavare har getts möjlighet att delta vid utarbetandet av åtgärdsprogrammet.
I fråga om innehållet i åtgärdsprogrammet tittar nämnden bland annat på om det i programmet finns med det som föreskrivs i lagen, till exempel uppgift om när åtgärderna ska följas upp och utvärderas och vem som är ansvarig för uppföljningen respektive utvärderingen. Nämnden utreder också om de särskilda stödåtgärderna kan anses adekvata och tillräckliga för elevens behov samt om åtgärderna är konkreta och går att utvärdera.
Nämnden kan bara upphäva eller fastställa ett beslut om åtgärdsprogram och inte sätta annat beslut i dess ställe. Om det överklagande beslutet upphävs visar nämnden, om det behövs, åter ärendet till rektorn för ny prövning.
Aktuella bestämmelser och förarbeten
Syftet med utbildningen inom skolväsendet: 1 kap. 4 § skollagen
Barns och elevers lärande och personliga utveckling: 3 kap. 3 § skollagen 8
Stöd i form av extra anpassningar: 3 kap. 5 a § skollagen
Allmänt om särskilt stöd: 3 kap. 6–12 §§ skollagen
Särskilt stöd i förskolan: 8 kap. 9 § skollagen
Särskilt stöd i de obligatoriska skolformerna: 5 kap. 3-5 §§ skolförordningen (2011:185)
Särskilt stöd i gymnasieskolan: 9 kap. gymnasieförordningen (2010:2039)
Särskilt stöd i gymnasiesärskolan: 9 kap. gymnasieförordningen och för vissa elever 13 kap. 28 § gymnasieförordningen
Överklagande av beslut om åtgärdsprogram samt vissa stödformer: 28 kap. 16 § skollagen
Övergripande mål för den kommunala vuxenutbildningen: 20 kap. 2 § skollagen
Övergripande mål för den särskilda utbildningen för vuxna: 21 kap. 2 § skollagen
Övergripande mål för utbildningen i svenska för invandrare 22 kap. 2 § skollagen
Läs mer
Skolverkets allmänna råd – Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stödmaterialen ”Stödinsatser i utbildningen – om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd” och ”Samverkan kring barn som far illa”
www.skolverket.se
Nedladdad 2016-12-28
Vårdnadshavarnas roll i utredningar om särskilt stöd
Skolan ska samverka med vårdnadshavare i så stor utsträckning som möjligt. De kan och vill ofta bidra med viktiga bitar i det pussel som ska läggas.
Skolan behöver vårdnadshavarnas medgivande om läkare eller psykolog gör bedömningar i samband med utredningen. Däremot behövs inget medgivande när skolan gör den pedagogiska bedömningen.
Om vårdnadshavare skulle ha invändningar mot de insatser skolan gör för att hjälpa en elev att nå kunskapskraven kan de överklaga innehållet i ett åtgärdsprogram.
De kan också överklaga om rektorn beslutat att eleven inte behöver särskilt stöd. Men i övrigt kvarstår skolans ansvar att ge eleven den undervisning han eller hon behöver.
Skolan får aldrig ge upp om en elev.
Stödinsatser i skolan
– Vad behöver jag som förälder veta?
Många föräldrar undrar vilket stöd deras barn kan få i skolan. Den här broschyren går igenom de insatser skolan kan sätta in: extra anpassningar och särskilt stöd. Den riktar sig till dig som har barn i förskoleklass, grundskola eller motsvarande skolform, gymnasieskola,
Stödinsatser i skolan – översatt till albanska
Stödinsatser i skolan – översatt till arabiska
Stödinsatser i skolan – översatt till dari
Stödinsatser i skolan – översatt till engelska