Vi föräldrar har ansvaret för våra barn
Det är vi föräldrar som bäst känner våra barn, deras förutsättningar och behov. Vi har också det yttersta ansvaret för att barnen får den omsorg, omvårdnad och utbildning som krävs med hänsyn till deras ålder och utveckling.
När vi lämnar våra barn till barnomsorg eller skola måste vi kunna lita på att skolan och förskolan gör sitt yttersta för att uppnå skolans och förskolans mål. Vi ska känna oss välkomna och mötas med respekt.
Samarbete och samverkan måste utvecklas
På varje skola och kring varje elev ska det finnas ett förtroendefullt samarbete mellan skolan/förskolans personal och föräldrarna för att gemensamt skapa de bästa förutsättningarna för att främja barnens utveckling och hälsa. Detta kommer att minska riskfaktorerna, öka måluppfyllelsen och skapa en bättra skolmiljö.
Många politiska nivåer – inget tydligt ansvar
Många politiska nivåer påverkar förutsättningarna för våra barn. Skolans och förskolans tillkortakommande skylls allt som oftast på ”någon annan” nivå inom hierarkin eller till och med på barnen eller föräldrarna.
Föräldraalliansen verkar för att ansvaret skall göras tydligare och att det på varje beslutsnivå skall finnas föräldraorganisationer som ur ett föräldraperspektiv skall informera, agera och påverka i skol- och förskolefrågor.
Hur väl vi tar hand om barnen bestämmer hur det framtida samhället kommer att gestalta sig
Att varje barn, oavsett bakgrund och förutsättningar, ges bästa möjliga stöd för att utvecklas till välutbildade, ansvarskännande vuxna är en förutsättning för ett väl fungerande framtida samhälle.
Skolan och hemmet
Exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
Förtroendefulla relationer mellan lärare och elevernas vårdnadshavare är viktigt eftersom det kan bidra till en ökad måluppfyllelse för eleverna. Syftet med det här stödmaterialet är att stödja personal i skolan i deras arbete med att utveckla samarbetet med elevernas vårdnadshavare.