Välj en sida
 

Allmänna råden om betyg och prövning

Den här sidan riktar sig till lärare i alla skolformer som sätter betyg. Här hittar ni material för att diskutera betyg och betygssättning utifrån Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning.

Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning ska stödja huvudmän, rektorer och dig som lärare i arbetet med att sätta betyg och genomföra prövningar på ett rättvisande och rättssäkert sätt. De allmänna råden grundar sig på olika bestämmelser i skollag, förordningar och läroplaner.

Läs mer på Skolverket

Betyg

Här hittar du information om vad som gäller för betyg och betygssättning i respektive skolform.

 Läs mer på Skolverket

Hur sätter lärare betyg?
Hur sätter läraren betyg?

Hur sätter läraren betyg?

Se filmen på YouTube

 

Bedömning i formativt syfte

Bedömning i formativt syfte används för att följa och främja elevernas kunskapsutveckling. På den här sidan finns artiklar om formativ bedömning samt reflektionsfrågor att använda individuellt och tillsammans med kollegor.

Utvecklingssamtal och Individuell utvecklingsplan – IUP

I de obligatoriska skolformerna, förutom i förskoleklassen, ska eleven, elevens vårdnadshavare och läraren ha ett utvecklingssamtal minst en gång per termin. Elever som inte får betyg ska få en individuell utvecklingsplan, IUP.

Läs mer på Skolverket

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng