Det här gäller i förskola, skola och på fritids
Kränkande behandling, mobbning och diskriminering
Kränkande behandling, mobbning och diskriminering får inte förekomma i förskolor, skolor eller andra verksamheter enligt skollagen. Verksamheterna måste arbeta aktivt med att förebygga och åtgärda kränkningar. Här kan du läsa om skollagens nolltolerans mot kränkande behandling.
Läs mer på Skolverket
Kränkande behandling
Skollagens definition av kränkande behandling är ”ett uppträdande som utan att vara diskriminering enligt diskrimineringslagen kränker ett barns eller en elevs värdighet”. Varken diskriminering eller kränkande behandling får förekomma i förskolor, skolor och andra verksamheter enligt skollagen. Skyldigheten att förebygga och åtgärda diskriminering respektive kränkande behandling regleras dock till stor del i olika lagar: diskrimineringslagen och skollagen.
Läs mer på Skolverket
Diskriminering, trakasserier och sexuella trakasserier
Skyldigheten att förebygga och åtgärda diskriminering regleras huvudsakligen i diskrimineringslagen. Förenklat är diskriminering att någon missgynnas eller kränks. Missgynnandet eller kränkningen ska ha sin grund i någon av de sju diskrimineringsgrunderna.
Läs mer på Skolverket
Huvudmannens och verksamhetens ansvar för arbetet mot kränkande behandling
Nolltolerans och förbud mot kränkande behandling
Det råder nolltolerans mot kränkande behandling av barn och elever i förskolor, skolor och andra verksamheter enligt skollagen. Alla barn och elever har rätt till en miljö som är fri från kränkande behandling.
I skollagen finns ett uttryckligt förbud för huvudmannen och personalen att utsätta ett barn eller en elev för kränkande behandling.
Läs mer på Skolverket
Plan mot kränkande behandling
Huvudmannen ska se till att det varje år, för varje särskild verksamhet, upprättas en plan mot kränkande behandling. Syftet med planen är att förebygga och förhindra kränkande behandling. Planen ska vara ”levande” i den meningen att den ständigt ska vara aktuell i verksamhetens dagliga arbete. För att planen ska fungera på ett ändamålsenligt sätt är det, enligt förarbetena, viktigt att den utformas utifrån den unika verksamhetens behov.
Planen mot kränkande behandling ska innehålla:
- en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn och elever,
- en redogörelse för vilka av dessa åtgärder som avses att påbörjas eller genomföras under det kommande året, och
- en redogörelse för hur de planerade åtgärderna i föregående års plan har genomförts.
Information till vårdnadshavare och anmälan till andra myndigheter
Ett barns vårdnadshavare har ansvar för barnets personliga förhållanden och för att barnet får sina behov tillgodosedda. Skolan måste informera om sådant som vårdnadshavaren behöver veta för att kunna utöva det ansvaret.
Enligt skollagen ska vårdnadshavare fortlöpande få information om barnets eller elevens utveckling. Förskolors och skolors ansvar för samarbete med vårdnadshavare och hemmen utvecklas ytterligare i läroplanerna. Det finns ingen bestämmelse i skollagen som reglerar exakt när eller på vilket sätt vårdnadshavare ska få information om deras barn har blivit utsatt för kränkande behandling.
Om en skola eller huvudman vidtar disciplinära åtgärder mot en elev som har utsatt en annan elev för kränkande behandling har vårdnadshavare till den eleven rätt till information enligt förvaltningslagens bestämmelser om myndighetsutövning mot enskilda.
Läs mer på Skolverket
Anmäla kränkningar
Elever, barn eller föräldrar ska först prata med läraren och rektorn på sin skola eller personalen och förskolechefen på förskolan. Om skolan eller förskolan inte tar kränkningen på allvar, utreder och vidtar åtgärder kan en elev eller en förälder göra en anmälan till Barn- och elevombudet eller till Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Lämna uppgift om missförhållande till Barn- och elevombudet
Anmälan via Diskrimineringsombudsmannen
Frågor och svar om barn- och elevers rättigheter i skolan
Skolinspektionens uppdrag är att se till att skolhuvudmän sköter sina verksamheter enligt skollagen, förordningar och föreskrifter. Genom vårt uppdrag arbetar vi för att alla barn och elever ska få en likvärdig utbildning av god kvalitet i en trygg miljö.
Här hittar du ett urval av vanliga frågor och svar om barn- och elevers rättigheter inom olika områden.
När gäller förbudet mot diskriminering inom skola och högskola?
Skyddet mot diskriminering omfattar samtliga diskrimineringsgrunder och många olika situationer som du kan befinna sig i om du är barn eller elev, student eller studerande som deltar eller söker till en utbildningsverksamhet.
Läs mer på Diskrimineringsombudsmannen
Skolans ansvar vid kränkningar och mobbning
Alla barn har rätt till en skolgång utan kränkningar, trakasserier och diskriminering. Detta följer av såväl FN:s barnkonvention, skollagen och diskrimineringslagen. Här berättar vi vilka rättigheter barn och elever har, och vi hjälper dig som arbetar i skolan att reda ut vilket ansvar skolan har vid mobbning, kränkningar och diskriminering.
Läs mer på Friends