Förebygga och motverka
Alla barn och elever har rätt att lära och utvecklas i en trygg miljö och att bemötas med respekt. Därför är det viktigt att arbeta förebyggande mot kränkande behandling.
Alla verksamheter ska arbeta förebyggande
Huvudmannen, kommunen om det är en kommunal skola och skolans styrelse om det är en fristående skola, måste se till att varje verksamhet arbetar målinriktat mot kränkande behandling av barn och elever. Det innebär att varje förskola, skola och annan skolverksamhet ska genomföra åtgärder för att förebygga och förhindra kränkande behandling upprätta en årlig plan mot kränkande behandling.
Läs mer på Skolverket
Huvudmannen utreder och åtgärdar kränkningar
Efter anmälan om kränkande behandling ska huvudmannen, det vill säga kommunen eller skolans styrelse, starta en utredning. Syftet är att samla in tillräckligt med information och kunskap om situationen för att kunna bedöma om barnet eller eleven har blivit utsatt och vilka åtgärder som i så fall måste genomföras för att få stopp på kränkningarna.
Läs mer på Skolverket
Ta med barnen och eleverna i arbetet
Barn och elever ska delta i det förebyggande arbetet mot kränkande behandling. Anpassa deras medverkan till ålder och mognad.
De yngre barnen kan till exempel delta i kartläggningen genom att gå på en trygghetsvandring tillsammans med personalen och berätta om trygga och otrygga platser.
Äldre elever kan vara med i både kartläggning och analys. De kan också komma med förslag på åtgärder och delta i uppföljningen och utvärderingen.
Läs mer på Skolverket
Anmäl till rektor eller huvudman
De som arbetar i verksamheten ska anmäla om ett barn eller en elev kan ha blivit utsatt för kränkande behandling.
Förskollärare, lärare eller annan personal ska anmäla till rektorn.
Rektorn ska i sin tur anmäla till huvudmannen.
Om du arbetar i en pedagogisk verksamhet som inte är en skolenhet eller förskoleenhet, ska huvudmannen utse en medarbetare som tar emot anmälan.
Läs mer på Skolverket
Skriv ner rutiner för akuta situationer
När du som personal får veta att ett barn eller en elev kan ha blivit utsatt för kränkande behandling måste du och dina kolleger kunna handla snabbt. Alla behöver veta hur de ska agera i en sådan situation.
Skriv ner rutiner för hur
- barn, elever och deras vårdnadshavare kan rapportera kränkande behandling
- personalen respektive rektorn anmäler kränkningar
- kränkande behandling mellan barn eller elever ska utredas, åtgärdas och dokumenteras
- kränkande behandling av personal mot barn eller elever ska utredas, åtgärdas och dokumenteras.
Arbeta med aktiva åtgärder
Det förebyggande arbetet handlar om att ta bort risker för att barn och elever blir utsatta för kränkningar i skolan.
Det förebyggande arbetet kan göras i följande fem steg.
- Kartlägg risker för kränkningar.
- Analysera orsaker till riskerna.
- Sätt upp mål och bestäm åtgärder.
- Upprätta en plan mot kränkande behandling.
- Följ upp och utvärdera.
Evidensbaserat arbete mot mobbning
Att arbeta evidensbaserat mot mobbning kräver att skolan och skolans personal adresserar mobbningsfrågan med ett vetenskapligt förhållningssätt. Det innebär att ni kritiskt behöver reflektera över tillvägagångssätt för att arbeta mot mobbning, och veta om dessa vilar på vetenskaplig grund eller på beprövad erfarenhet.
På den här sidan kan du som arbetar i skolan ta del av vad mobbningsforskningen säger. I kunskapsbanken hittar du övningar för att underlätta kopplingen mellan forskning och praktik.

Hur kan skolan lyckas i arbetet mot mobbning? I denna kunskapsöversikt har forskare sammanställt de viktigaste gemensamma nämnarna för vad som faktiskt fungerar. Boken vänder sig till alla som är verksamma inom skolan och vinner på att läsas och diskuteras tillsammans.