Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser
Sedan den 1 juli 2019 gäller bestämmelser i skollagen om en garanti för tidiga stödinsatser. Syftet med garantin är att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska få det så tidigt som möjligt och att stödet utformas efter varje elevs behov. Rätt stöd i rätt tid!
Att uppfylla garantin
Läsa, skriva räkna – en garanti för tidiga stödinsatser handlar om att garantera att stödinsatser sätts in i rätt tid. Garantin ska anses vara uppfylld när de åtgärder som garantin omfattar har vidtagits. I detta ingår att skolan har:
- genomfört de obligatoriska kartläggningsmaterialen, bedömningsstöden samt nationella proven
- gjort en särskild bedömning av elevens kunskapsutveckling när en sådan ska göras
- planerat och vidtagit de insatser som en sådan bedömning föranleder
- följt upp vidtagna extra anpassningar för att säkerställa att de gett resultat,
- överfört resultatet av uppföljningen till den lärare som ska ansvara för eleven i nästa årskurs
Läs regeringens proposition (2017/18:195) här:
Regeringens proposition (2017/18:195) för Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser
Vad ingår i garantin?
Huvudmannen har ansvaret
Skolhuvudmannen ansvarar för att det finns tillräckliga organisatoriska och ekonomiska förutsättningar för att uppfylla garantin.
Stöd till skolorna
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten kommer att genomföra insatser för att implementera garantin och för att höja kompetensen. Vi kommer att publicera insatser och material för kompetensutveckling här på vår webbplats allt eftersom det blir klart.
Kompetensutvecklingen kommer i första hand att vända sig till förskollärare och lärare i förskoleklassen och lågstadiet. Den kommer att handla om
- språk och kommunikation
- matematiska resonemang och uttrycksformer
- elevers tidiga läs-, skriv- och matematikinlärning.
Genom kompetensutvecklingen kommer förskollärarna och lärarna bland annat att få möjlighet att utveckla sin förmåga att bedöma elevers kunskapsutveckling och att planera, genomföra och följa upp tidiga stödinsatser.