Fortsatt oacceptabelt stora skillnader mellan kommunernas ambition för grundskolan
Det är inte acceptabelt att det är så stora skillnader i kommunernas ambition för grundskolan.
I vilken kommun eleven bor får inte vara avgörande för dennes möjlighet att uppnå målet med utbildningen.
Det är med stor tillfredsställelse vi noterar att såväl Jämlikhetskommissionens betänkande ”En gemensam angelägenhet” SOU 2020:46 som utredningen om ”En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning”, SOU 2020:28 tar upp kommunernas skiftande ambitionsnivå som ett hinder för en jämlik och likvärdig grundskola.
Kommunalt Grundskoleindex 2020
Sammanfattande resultat 2020
Bästa grundskolekommun blev Vilhelmina med 3,33 poäng (förra året Berg med 3,23 poäng och sämsta kommun blev för andra året i rad Vingåker med 1,54 poäng (förra hade Vingåker 1,36 poäng).
De kommuner som hamnat högt på rankingen har generellt hamnat högt inom samtliga delområden medan de kommuner som hamnat lägst på rankingen på motsvarande sätt hamnat lägst inom fler eller alla delområden.
Den kommun som stigit mest i rankingen jämfört med 2019 är Övertorneå som stigit med 254 placeringar och återfinns på 29: a plats.
Den kommun som sjunkit mest i rankingen jämfört med 2019 är Katrineholm som sjunkit 216 placeringar till plats 278.
Jämfört med förra året har skillnaden mellan kommunerna sjunkit något från 1,87 till 1,79 indexpoäng.
Topp 15 | Årets raket | ||
Vilhelmina | Övertorneå | +254 | |
Älvsbyn | Älvdalen | +237 | |
Storfors | Ydre | +231 | |
Vadstena | Hjo | +202 | |
Robertsfors | Ödeshög | +189 | |
Berg | |||
Arvidsjaur | |||
Arjeplog | |||
Grästorp | |||
Överkalix | Årets dykare | ||
Åsele | Hofors | -183 | |
Öckerö | Bengtsfors | -189 | |
Dorotea | Surahammar | -189 | |
Kalmar | Vännäs | -212 | |
Älvdalen | Katrineholm | -216 |
Kommunalt grundskoleindex 2020 – beskrivning
Föräldraalliansen Sveriges kommunala grundskoleindex är ett kvalitetsindex som utgår från ett föräldraperspektiv.
Fyra kvalitetsområden beräknas, viktas och läggs samman till ett sammanlagt kvalitetsindex för grundskolan i respektive kommun.
Kommunerna rangordnas sedan från 1 till 290. Grundskoleindexet beräknades första gången 2006.
De kvalitetsområden som används är
- Måluppfyllelse
- Pedagogisk personal
- Hälso- och studiefrämjande resurser
- Fritidshemmen