Välj en sida

Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning.

Systemet med legitimation infördes 2011, bland annat för att höja kvaliteten på lärarkåren, öka rättssäkerheten för eleverna samt öka läraryrkets attraktivitet. Riksrevisionen finner inga indikationer på att dessa ambitioner är nådda.

Andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen är ungefär densamma som innan reformen. Dessutom undervisar många av dessa lärare i ämnen eller skolformer som de inte är behöriga i. Totalt handlar det om nästan 30 000 lärare (omräknat till heltidstjänster) som idag inte är behöriga för den undervisning de bedriver, oavsett om de har legitimation eller ej.

Läs mer på Riksrevisionen

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng