Välj en sida

Betygskriterierna har styrt undervisningen och skapat en bedömningsjakt som måste upphöra, menar läroplansutredaren Thomas Persson.
– Det här går emot själva idén med skolan. Eleverna ska lära för livet, inte för ett betyg.
Fixeringen vid kunskapskraven, som senare blev betygskriterier, inleddes när en ny läroplan och ett nytt betygssystem sjösattes 1994 och förvärrades när de efterföljande läro- och kursplanerna landade i grundskolorna 2011.

Det här är dokument som har styrt undervisningen mot ett osunt fokus på bedömningar, anser Thomas Persson. Han har lett utredningen om en ny läroplan för grundskolan som lämnades över till regeringen i februari.

Läs mer i Ämnesläraren

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng