Välj en sida

Elever som behöver stöd får allt mindre stöd.
De får allt oftare också sämre stöd.
Dessutom får de ofta stödet först i högstadiet.
Det är väldigt dåligt för barnen och för Sverige.

Allt färre barn får särskilt stöd i grundskolan.
Skolan flyttar också allt oftare mer eller mindre permanent elever från sin ordinarie klass till en särskild grupp, vilket ytterligare försämrar möjligheterna för dessa redan utsatta barn. Det visar forskning från Göteborgs universitet, där forskare kartlagt hur de specialpedagogiska stödinsatserna förändrats från 1970-talet fram till idag.

Läs mer Forskning om funktionshinder pågår (pdf) sid 8

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng