Föräldraalliansen anser
I Föräldraalliansen anser samlar upp våra ståndpunkter i viktiga frågor.
Fritidshem
Fritidshemmen är en pedagogisk gruppverksamhet vars uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete eller studier. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem...
Varje barn har rätt till likvärdig skola och utbildning
I skollagen och läroplanernas portalparagrafer behandlas skolans värdegrund och uppdrag. Dessa stämmer väl överens med de anspråk och mål som vi föräldrar har för våra barn. Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara...
Trygghet, utveckling & hälsa
Vårdnadshavarens ansvar Som föräldrar/vårdnadshavare har vi ansvar för att barnets behov av omvårdnad, trygghet och fostran blir tillfredsställda. Vi svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga...

Sammanställning av utredningsförslag 2025
SOU 2025:8 – Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan
Utredningen föreslår att de regler som gäller på skolorna ska kallas skolregler i stället för ordningsregler. Motivet är att de inte bara ska handla om ordning utan om gemensamma förhållningssätt och respekt för skolans värdegrund. Framför allt betonas att reglerna ska vara skolgemensamma och inte variera mellan olika klasser och lärare.
I SOU 2025:8 föreslås att skolreglerna beslutas av rektor och endast förankras hos eleverna. Tidigare möjlighet för elever att delta i utformningen av ordningsreglerna tas därmed bort eller försvagas.
Alla skolor ska enligt förslaget upprätta en plan för konsekvenser vid överträdelser av skolreglerna. Planen ska beskriva vad som händer om en elev bryter mot skolans regler och därmed skapa förutsägbarhet och rättssäkerhet.
Det anges att det är rektorn som ska besluta om skolreglerna. Dessa ska sedan förankras hos eleverna, men vårdnadshavare får inte samma roll som tidigare i beslutsprocessen.
Ett standardiserat förväntansdokument ska införas på varje skola. Dokumentet ska innehålla en påminnelse om vårdnadshavares ansvar för en god fostran, information om skolreglerna samt information om skolans konsekvensplan. Detta syftar till att tydliggöra rollerna mellan skola och hem.
Förväntansdokumentet i SOU 2025:8 fokuserar på elevernas skyldigheter och vårdnadshavares fostransansvar, men innehåller inga skrivningar om elevinflytande.
Utredningen föreslår att de krav som hittills finns om att läraren skriftligt ska dokumentera en kvarsittning eller utvisning ur undervisningslokalen ska utgå, eftersom de kraven framstår som överflödiga.
SOU 2025:26 – Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet
Utredningen föreslår att ordet ’fortlöpande’ tas bort ur skollagens bestämmelse om information till vårdnadshavare. I stället ska skolan avgöra när och på vilket sätt informationen ges. När ’fortlöpande’ informationsskyldighet tas bort minskar även elevernas möjlighet till kontinuerlig dialog mellan skola och hem.
I läroplanernas riktlinjer föreslås att formuleringen om att läraren ska ’samverka med och fortlöpande informera föräldrarna’ ändras. Den nya lydelsen blir att läraren ska samverka med föräldrarna och vid tillfällen som bestäms av skolan informera dem.
Förslaget innebär också en förändring av utvecklingssamtalen. Kravet minskas från minst ett samtal per termin till minst ett samtal per läsår. Detta innebär färre tillfällen för elever att direkt framföra sina åsikter om sin utbildning.
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen (IUP) föreslås byta namn till kunskapsutvecklingsplan. Innehållet ska koncentreras till elevens kunskapsutveckling och inte längre innehålla omdömen om elevens sociala utveckling eller andra delar utanför det akademiska.
Utredningen föreslår att skolpersonalens dokumentationskrav vid kränkningar och trakasserier minskas kraftigt och att formell dokumentation endast krävs vid allvarliga eller upprepade fall.
SOU 2025:19 – Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande
”Alla som arbetar i skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet.”
i Lgr 22 föreslås ändras till:
”Alla som arbetar i skolan ska bidra till samarbete med vårdnadshavarna om elevernas fostran samt för att hävda och upprätthålla skolans värdegrund och ordningsregler.”
Ds 2025:9 – Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet
Promemorian föreslår att mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning ska samlas in vid varje skoldags början i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet. Telefonerna ska återlämnas senast vid skoldagens slut. Syftet är att skapa arbetsro och minska störande moment.
Förslaget innebär en revidering av skollagen där det införs ett nationellt mobilförbud. I den nya lydelsen ges rektorn möjlighet att besluta om insamling av mobiltelefoner, men det regleras också att de ska återlämnas vid dagens slut.
I Ds 2025:9 inskränks elevernas självbestämmande genom att mobiltelefoner samlas in under hela skoldagen. Elever får därmed inte bestämma själva över sin användning av digitala verktyg.
SOU 2024:81 – Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning
Utredningen föreslår att skrivningar i examensmålen som rör samarbete med elever respektive barn och deras vårdnadshavaretasbort, vilket på sikt minskar betoningen på elevinflytande i lärarutbildningen.
Remisser
Här kan du läsa våra svar på de senaste remisserna
Yttrande över promemorian Utökade registerkontroller inom utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter
Föräldraalliansen Sverige välkomnar förslag som stärker barns och ungas trygghet i utbildningsmiljöer. Vi tillstyrker huvuddelen av de föreslagna utökningarna av registerkontroller och vissa förändringar i regelverket för avskiljande av studenter. Samtidigt framhåller vi vikten av att rättssäkerhet, proportionalitet och praktisk genomförbarhet beaktas. I flera fall föreslår vi justeringar för att uppnå en bättre balans mellan skyddsintresse och integritet.
Yttrande över Skärpta villkor för friskolesektorn, SOU 2025:37. Delbetänkande av Utredningen om vinst i skolan
Sammanfattande ståndpunkter och inledning
Föräldraalliansen Sverige välkomnar flera av utredningens förslag som steg i rätt riktning mot ett mer transparent och ansvarstagande friskolesystem. Vi tillstyrker i huvudsak samtliga förslag kopplade till:
• införandet av värdeöverföringsförbud i särskilda situationer (nyetablering, ägarbyte, kvalitetsbrister),
• krav på juridisk person, särredovisning och revisionsplikt,
• utökade möjligheter för tillsynsmyndigheter att ingripa och införa sanktioner,
• villkor för att ta emot statsbidrag och återkrav vid överträdelser,
• skärpta krav på ekonomisk långsiktighet och redovisningsskyldighet för enskilda huvudmän.
Vi noterar särskilt att kommittédirektiven har ändrats under utredningens gång. Det ursprungliga uppdraget (dir. 2022:102) var att föreslå ett generellt förbud mot vinstutdelning i skolväsendet. Genom tilläggsdirektiv (dir. 2023:109 och 2024:85) omformulerades dock uppdraget till att i stället föreslå begränsningar i vinstutdelning vid särskilda situationer, såsom nyetablering, ägarbyte och vid kvalitetsbrister. Denna förändring innebär att utredningen inte längre har som mål att säkerställa att samtliga offentliga medel stannar i undervisningen, utan endast att reglera enstaka undantagssituationer. Detta menar vi är olyckligt.
Yttrande över promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9)
Sammanfattning
Föräldraalliansen Sverige avstyrker förslaget om ett nationellt obligatoriskt mobilförbud.
Som företrädare för vårdnadshavare runt om i landet anser vi att detta förslag i första hand är ett uttryck för politisk symbolpolitik snarare än ett verkligt försök att komma till rätta med de problem som präglar det svenska skolväsendet. I stället för att ge skolorna förutsättningar att utveckla sin pedagogik och sitt arbetsklimat läggs fokus på att införa ytterligare centrala regler för något som i stor utsträckning redan fungerar lokalt.