Föräldraalliansen Sverige utser Martina Jordan till Årets samverkare 2025 för hennes banbrytande arbete med att stärka relationen mellan skola och hem genom motiverande samtal (MI).
Martina Jordan har med stor skicklighet och engagemang visat hur MI kan fungera som ett kraftfullt verktyg för att bygga förtroende, skapa respektfull dialog och främja samarbete mellan lärare och vårdnadshavare. Genom sin forskning och sitt praktiska arbete har hon belyst hur MI inte bara stärker lärarens möte med eleven, utan också förbättrar kommunikationen med föräldrar – särskilt i svåra eller konfliktfyllda samtal.
”Det är jättekul att känna att forskningen gör skillnad. Att den uppmärksammas och används – det känns jätteroligt.”
Det säger Årets samverkare 2025: Martina Jordan, forskare i pedagogiskt arbete och lärare i hälsovetenskap vid Örebro universitet som överraskades under en föreläsning för blivande idrottslärare idag.
Föräldraalliansen Sverige har utsett Martina Jordan till Årets Samverkare 2025 för ”hennes banbrytande arbete med att stärka relationen inom skolverksamheten genom Motiverande Samtal (MI).”
Martina är också Lärarpanelens favorit i september 2025:
Motiverande samtal stärker lärares självtillit
Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer, visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Läs mer på Skolporten
Avhandlingen:
Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan
Abstract
Syftet med denna avhandling är att bidra med kunskap om lärares upplevelser av att tillämpa och implementera motiverande samtal (MI) i svenska grundskolor samt studera effekterna av en MI-baserad intervention.
MI är en målinriktad samtalsstil som används för att främja individers motivation till förändring. Avhandlingens resultat visar att lärare upplever att MI kan ge konkreta samtalsverktyg som underlättar det relationella arbetet i skolan. MI anses vara användbart i många olika situationer; i relationsskapandet med elever, i utvecklingssamtal, i konflikthantering, i samtal med vårdnadshavare samt i bemötande av utåtagerande elever.
Avhandlingen visar även att MI kan stärka lärares självtillit och öka deras autonomistödjande undervisningsbeteenden. Resultatet speglar att lärare inte alltid känner sig tillräckligt förberedda för det relationella arbetet och de anser att MI skulle vara relevant att inkludera i lärarutbildningen.
Avhandlingen synliggör också komplexiteten av att implementera interventioner i skolmiljöer. Sammantaget visar denna avhandling att MI kan vara ett konkret sätt att rusta lärare med relationella verktyg som även kan stärka deras självtillit, vilket kan underlätta för lärare att hantera de relationella utmaningarna i skolan.
