Välj en sida


Föräldraalliansen Sverige kommunala grundskoleindex visar på de olika kommunernas skiftande
ambition för grundskolan. Indexet publiceras nu för 14:e gången.

Jämfört med förra året har skillnaden mellan kommunerna ökat från 1,54 till 1,87 indexpoäng.
Det beror på att de bästa kommunerna har fått högre poäng samtidigt som de sämsta kommunerna
fått lägre.

Alarmerande är också att det i så stor omfattning är samma kommuner som ligger i topp respektive i
botten 2019 som det var 2006 och åren däremellan.

-Det är inte acceptabelt att det är så stora skillnader i kommunernas ambition för grundskolan.
Vilken kommun eleverna bor i får inte vara avgörande för elevernas möjlighet at uppnå målet med
utbildningen. Säger Jennie Gehlin ordförande i Föräldraalliansen Sverige
-Det är hög tid att dessa orättvisor upphör. Föräldraalliansen Sverige kräver därför att staten skall ta
ett betydligt större ansvar för grundskolan. Vi menar också att staten snarast bör ansvara för en
resursfördelning till grundskolan som baseras på elevernas behov – inte kommunernas tradition.

Sammanfattande resultat 2019

Topp 15 Årets raket
Berg Skinnskatteberg +254
Arjeplog Hagfors +217
Mullsjö Norsjö +216
Storuman Bengtsfors +207
Arvidsjaur Dals-Ed +205
Torsby
Storfors
Vindeln
Hagfors
Vännäs Årets dykare
Vilhelmina Dorotea -192
Malå Ljusnarsberg -192
Åtvidaberg Lekeberg -214
Ockelbo Orsa -216
Lund Älvdalen -230

För mer information:
Jennie Gehlin, ordförande
073-097 70 44

Peter Hallin, projektledare
070-887 28 30
https://www.foraldraalliansen.nu/kommunalt-grundskoleindex-2019/

Varje barn har rätt till likvärdig skola och utbildning
I skollagen och läroplanernas portalparagrafer behandlas skolans värdegrund och uppdrag.
Dessa stämmer väl överens med de anspråk och mål som vi föräldrar har för våra barn.

Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara likvärdig,
oavsett var i landet den anordnas. Normerna för likvärdigheten anges genom de nationella målen.

Syftet med denna undersökning är att, på kommunal nivå, skapa ett kvalitetsindex för grundskolan i
Sverige där hänsyn tas till både uppnådda resultat och satsade resurser med hänsyn tagen till
kommunernas olika förutsättningar.

Meningen är att kvalitetsindexet skall kunna förstås av alla och kunna användas för diskussion kring
och utvecklingen av den svenska grundskolan.

Det finns många faktorer som har betydelse för elevernas framgång
Viktiga förhållanden som man brukar omnämna på elevnivå är föräldrarnas utbildningsnivå, eventuell
migrationsbakgrund och kön.

Föräldraalliansen Sverige delar den analysen och tar hänsyn till dessa faktorer i vårt index men sätter
fokus på de olika utbildningsanordnarnas varierande ambitionsnivå för respektive verksamhet.

Indexet ger dels, varje år, en ögonblicksbild av de olika kvalitetsmåtten i respektive kommun, dels en
tidsserie där vi kan följa kommunerna över en längre period. Indexet presenteras nu för 14:e gången.

Olika svårighetsgrad för grundskolan i kommunerna
Kommunerna har olika svåra uppdrag beroende dels på elevsammansättningen men också
strukturella faktorer i kommunen.

Antalet elever i årskurs 9 varierade från 14 elever i Sorsele till 5 770 elever i Stockholm. Också antalet
och storleken på skolorna varierar, liksom avstånd mellan skolorna och avstånd mellan skolorna och
hemmen.

Detta gör varje kommun unik. Men trots detta ha de samma uppdrag – att ge varje elev bästa möjliga
förutsättningar att uppnå målen för undervisningen.

Vår utgångspunkt är att en kommun som har ett svårare uppdrag
behöver satsa mer resurser.
I ett resursfördelningssystem som tar hänsyn till de olika utbildningsanordnarnas varierande
svårighet borde man kunna finna ett samband mellan svårighetsgrad och satsade resurser.

I årets index, som avser läsåret 2017/2018, kan vi inte se något sådant samband.
Snarare ser vi en betydande likformighet över åren.
Många kommuner hamnar varje år på ungefär samma placering.

Vår slutsats blir att kommunerna har olika ambitionsnivå för grundskolan de är huvudmän för och att
detta inte skapar förutsättningar för en likvärdig skola.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng