Till:
Skolverket
registrator@skolverket.se
Skolverkets diarienummer: 2022:55
Datum för yttrande: 2022-05-09
Remiss avseende förslag med anledning av införandet av ämnesbetyg
2022:55
Föräldraalliansen Sverige har blivit inbjudna att yttra sig över förslag med anledning av införandet av ämnesbetyg. Remissen avser förslag med anledning av införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och som särskild utbildning på gymnasial nivå samt förslag avseende ändringar som rör hantverksprogrammet.
Skolverket remitterar förslag till;
- Ämnesplaner för de gymnasiegemensamma ämnena
- Ändrade examensmål för gymnasieskolans nationella program
- Ändrade examensmål för gymnasieingenjör (vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år)
- Ändrade programmål för gymnasiesärskolans nationella program
- Gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen och nationella inriktningar i programstrukturerna för de nationella programmen i gymnasieskolan
- Programgemensamma ämnen i programstrukturerna och i vissa fall ändrad benämning på nationella program i gymnasiesärskolan.
Yttrande
Föräldraalliansen Sverige har valt att lämna in yttrande utifrån ett elev- och föräldraperspektiv på ovanstående remiss.
- Förbundet tillstyrker Skolverkets förslag på ändringar i stort men väljer att inte lämna kommentarer på detaljnivå gällande dokumenten i sig.
- Föräldraalliansen Sverige vill framföra vikten av att skolpersonal och specifikt lärare ges möjlighet till ett gott implementeringsarbete i form av både tid och kunskap så denna reform i förlängningen inte missgynnar eleverna.
- Förbundet stöder förslagen då de ur ett elev- och föräldraperspektiv gynnar eleverna då ämnesbetygsreformen syftar till att ge bättre förutsättningar för fördjupar lärande och lärande över tid där betyget ska spegla elevens kunskaper i ämnet som helhet. Ett ämnes utformat system bör bidra till mindre stress och ett mer fokuserat lärande för eleverna. Ett ämnes utformat system ökar möjligheten till längre och mer sammanhållna ämnen vilket genererar mer tid till eleverna för lärande innan betygssättning. Tillika medför ämnen med progression en minskning av fragmentering vilket skulle kunna bidra till att öka elevers motivation och minska elevernas stress som kursbetyg skapar.
- Föräldraalliansen Sverige anser att det är positivt att Skolverket beaktar barnkonversationen i och med att förslagen är förenliga med barnkonversationens artiklar och bestämmelsen i 1 kap. 10 § skollagen (2010:800) om att barnets bästa ska vara utgångspunkten i all utbildning. Skolverket beskriver att det samverkat och lyssnat in elevernas uppfattningar kring ämnes utformat system. Skolverket har i samråd med elevorganisationer och i samtal med elever i samband med besök i referensskolor fått tilldelat sig uppfattning av att eleverna till övervägande del stödjer förslagen.
För Föräldraalliansen Sverige
Marléne Alpglöd
Ordförande
Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar och utgör ett samarbetsorgan för dessa.
Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.
Förbundet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet.