Till
Utbildningsdepartementet
u.remissvar@regeringskansliet.se
Ert diarienummer: U2024/02723
Yttrande över betänkandet
Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning SOU 2024:81
Inledning
Föräldraalliansen Sverige är en intresseorganisation som företräder föräldrar och vårdnadshavare i frågor som rör barns utbildning och skolgång. Som vårdnadshavare har vi det yttersta ansvaret för våra barn och en skyldighet att bevaka att barnet får tillfredsställande utbildning. Trots detta är ingen föräldraorganisation inbjuden att besvara denna remiss.
Förbundet kommer därför spontant att utnyttja möjligheten att yttra oss över betänkandet SOU 2024:81 och ser detta som en viktig möjlighet att bidra med perspektiv från föräldra- och elevsynpunkt. Vi välkomnar initiativet att reformera lärarutbildningen för att höja dess kvalitet och därigenom bidra till en mer likvärdig och högkvalitativ skola.
Läraryrket är av stor betydelse för skolans och samhällets utveckling. En gedigen utbildning som förbereder framtida lärare på både teoretiska och praktiska utmaningar är avgörande för att skapa en stabil och inkluderande skola där elever får rätt stöd i sitt lärande. Det är därför av yttersta vikt att reformförslagen beaktar lärarens hela uppdrag och att de åtgärder som föreslås leder till verkliga förbättringar i undervisningskvaliteten.
Sammanfattning
Föräldraalliansen Sverige välkomnar reformförslagen i SOU 2024:81 och stödjer skärpta antagningskrav i svenska, vilket vi anser också bör omfatta även förskollärarutbildningen. Vi ser positivt på en stärkt koppling mellan lärarutbildningen och evidensbaserad undervisning samt kognitionsvetenskap för att höja undervisningens kvalitet.
Samtidigt ser vi risker med en koncentration av lärarutbildningarna till färre lärosäten och betonar vikten av tillgängliga distansutbildningar och lärcentrum med bibehållen kvalitet. Vi motsätter oss en minskning av den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK), då pedagogisk kompetens är av stor betydelse för en trygg och inkluderande lärmiljö.
Ökad praktik i lärarutbildningen är positivt, men det är viktigt att den håller hög kvalitet och att studenterna får god handledning. Vi anser att samverkan mellan skola och vårdnadshavare är en central del av en framgångsrik skolgång och bör fortsatt betonas i lärarutbildningen.
Samtidigt som det är rimligt att tydliggöra lärarens professionella ansvar för undervisningens utformning är det väsentligt att vårdnadshavares inflytande och insyn i de obligatoriska skolformerna tydliggörs. Vi motsätter oss därför examensmålet att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare föreslås ska utgå. Vi anser att frågan om hur samverkan mellan skola och vårdnadshavare ska bedrivas borde utvecklas, vara en väsentlig del av lärarutbildningen, ett examensmål och tydliggöras för båda parter.
Vi stödjer tydligare krav på personlig lämplighet vid antagning för att säkerställa att framtidens lärare har både pedagogiska och sociala förmågor. En förstärkning av ämneskunskaper är välkommen men måste balanseras med ämnesdidaktik för att säkerställa en effektiv undervisning.
Övergripande synpunkter
Föräldraalliansen Sverige ställer sig generellt positiva till förslagen i betänkandet, men vi vill samtidigt lyfta fram vissa aspekter som kräver ytterligare eftertanke. Nedan följer våra ställningstaganden och motiveringar.
- Tillträdeskraven behöver skärpas (11.2)
Vi ställer oss positiva till förslaget om högre krav på svenska för att komma in på lärarutbildningarna. Dock anser vi att samma krav bör gälla för alla lärarutbildningar, inklusive förskollärarutbildningen. Förskollärare spelar en central roll i barnens tidiga språkutveckling, och därför är det rimligt att kräva betyg C i svenska även för denna utbildning. En hög språklig kompetens hos förskollärare säkerställer att barn får den språkliga stimulans som är viktig för deras framtida inlärning. Forskning visar att en stark språklig grund tidigt i livet leder till bättre studieresultat genom hela skoltiden.
- Minskning av antalet examensmål (17.4)
Föräldraalliansen Sverige anser att samverkan mellan skola och vårdnadshavare är en grundläggande del av en framgångsrik skolgång och motsätter sig en minskning av detta fokus i examensmålen. Vi ser dock vikten av att tydliggöra lärarens professionella ansvar för undervisningens utformning, samtidigt som vårdnadshavarnas insyn och delaktighet i barnets skolgång säkerställs.
Forskning visar att elever presterar bättre och känner sig tryggare när vårdnadshavare är involverade i deras skolgång. Ett nära samarbete mellan skola och hem skapar en stödjande lärmiljö, där skolan och hemmet arbetar tillsammans i samma riktning för att främja elevens utveckling. Detta är särskilt viktigt för elever med särskilda behov, där vårdnadshavare ofta spelar en nyckelroll i att identifiera och kommunicera elevens utmaningar och styrkor.
Samtidigt är det avgörande att lärare har friheten att fatta professionella beslut om hur undervisningen ska bedrivas. Undervisning bör utformas utifrån beprövad pedagogisk erfarenhet, forskning och styrdokument, snarare än utifrån individuella önskemål från vårdnadshavare. Det är därför rimligt att läraren ensam har det pedagogiska ansvaret för undervisningens upplägg, men detta får inte tolkas som att vårdnadshavarnas roll i elevens skolgång försvagas.
Lärarutbildningen bör därför fortsatt inkludera praktisk träning i kommunikation och samarbete med vårdnadshavare. Lärare behöver verktyg för att bygga och upprätthålla positiva relationer, hantera svåra samtal och säkerställa en konstruktiv dialog mellan skola och hem. Genom att stärka denna kompetens kan vi säkerställa att lärarens professionella autonomi respekteras samtidigt som vårdnadshavares delaktighet i elevernas skolgång bevaras och utvecklas.
- UVK ska minskas från 60 till 45 högskolepoäng (14.2.1)
Vi motsätter oss förslaget att minska den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK). Pedagogisk kompetens är lika viktig som ämneskunskaper, särskilt för att kunna möta elevernas olika behov och skapa inkluderande klassrumsmiljöer. Specialpedagogik, elevhälsa och ledarskap är centrala delar av läraryrket och måste behållas inom lärarutbildningen. Att reducera UVK kan leda till att framtida lärare är mindre rustade att hantera klassrumssituationer och ge stöd till elever i behov av extra anpassningar.
- Ökat fokus på kognitionsvetenskap med relevans för lärarutbildningarna (15.4)
Föräldraalliansen Sverige stödjer förslaget att stärka lärarutbildningens vetenskapliga grund genom ökad integrering av kognitionsvetenskap. Evidensbaserad forskning om inlärning, minne och perception ger lärare en djupare förståelse för hur elever lär och kan bidra till en mer anpassad och effektiv undervisning.
Utredningen betonar vikten av att denna kunskap är tillämpbar i klassrummet. Vi ser positivt på att lärarutbildningen stärker kopplingen mellan teori och praktik genom en sammanhållen integration av kognitionsvetenskap, vilket ger lärare bättre verktyg att stödja elevernas lärande.
- VFU i lärarutbildningarna i dag (14.5)
Föräldraalliansen Sverige ser positivt på en ökad andel praktik i lärarutbildningen, då detta direkt påverkar elevernas och vårdnadshavares upplevelse av skolan. Lärare behöver vara trygga och väl förberedda när de möter eleverna, och det kan endast uppnås genom gedigen praktisk erfarenhet under utbildningen.
Från ett elev- och föräldraperspektiv är det viktigt att nya lärare har fått träna på att möta olika typer av elever, skapa en trygg klassrumsmiljö och hantera utmaningar i undervisningen innan de börjar arbeta fullt ut. Praktik i verkliga klassrum, under handledning av erfarna lärare, ger dem bättre förutsättningar att förstå och bemöta elevers olika behov samt kommunicera och samarbeta med vårdnadshavare. Vi anser därför att ökad praktik kan bidra till att stärka lärarens pedagogiska skicklighet och relationsskapande förmåga, vilket i sin tur gynnar elevernas inlärning och trivsel i skolan.
- Ökat utrymme för ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier (14.1.1)
Vi stödjer en förstärkning av ämneskunskaper i lärarutbildningen, men detta får inte ske på bekostnad av pedagogisk kompetens. En framgångsrik undervisning bygger på en balans mellan djupa ämneskunskaper och insikt i hur dessa kunskaper bäst förmedlas till elever. Därför bör en förstärkning av ämnesstudier åtföljas av en motsvarande fördjupning av ämnesdidaktik.
- Samverkan för ett varierat utbildningsutbud (13.3.1)
Föräldraalliansen ser potentiella fördelar med att samla utbildningar till färre lärosäten, såsom högre kvalitet och större resurser. Samtidigt finns en risk att detta kan leda till att färre studenter från glesbygd och mindre orter söker sig till utbildningarna. Det är viktigt att säkerställa att lärarutbildningen är tillgänglig för studenter i hela landet, vilket kan göras genom fler distansutbildningar och utveckling av lärcentrum. Erfarenheter från andra utbildningsreformer visar att en alltför stor koncentration kan minska rekryteringen till läraryrket och därigenom förvärra lärarbristen i vissa regioner. - Kommunala lärcentrum för utbildning över hela landet (13.3.5)
Föräldraalliansen Sverige stödjer fler distansutbildningar och lärcentrum för att förbättra lärarförsörjningen i hela landet, särskilt i glesbygd. Samtidigt är det avgörande att utbildningarna håller hög kvalitet och inkluderar praktisk erfarenhet genom VFU.
För att säkerställa att framtida lärare är väl förberedda måste distansutbildningar och lärcentrum erbjuda god handledning och tillräcklig praktisk träning. Vi ser positivt på initiativ som breddar tillgången till läraryrket men betonar att utbildningens kvalitet och koppling till skolmiljön måste upprätthållas.
- Krav på lämplighet för utbildningen (11.8)
Föräldraalliansen Sverige stödjer förslaget att införa tydligare krav på personlig lämplighet vid antagning till lärarutbildningen. Lärare har en avgörande roll i barns och ungas utveckling, och det är viktigt att de har förmågan att skapa en trygg, inkluderande och motiverande lärmiljö.
Från ett föräldra- och elevperspektiv är det centralt att lärarutbildningen inte bara säkerställer goda ämneskunskaper utan även att de som antas har social och pedagogisk förmåga att möta elever med olika behov. Vi ser positivt på att detta bedöms genom strukturerade intervjuer och praktiska prov, så att framtida lärare har rätt egenskaper för att skapa goda relationer med elever och vårdnadshavare samt hantera utmaningar i klassrummet på ett professionellt sätt.
- 10. Förslag till nya examensmål (17.3) Språklig förändring
Under rubriken Förslag till nya examensmål (17.3) Språkliga förändringar hänvisar utredaren till direktiven för utredningen Varaktigt förbättrad trygghet och studiero i skolan (SOU 2025:8) där utredaren har i uppdrag att se över författningsregleringen på skolområdet och lämna förslag som tydliggör att det är läraren som beslutar om undervisningen. I direktiven anges att skrivningarna i skollagen och andra skolförfattningar uppfattas som att lärarens ansvar för undervisningen begränsas av såväl elevernas som vårdnadshavarnas rätt till inflytande.
Med hänvisning till detta föreslår denna utredning att skrivningar gällande samarbete med elever respektive barn och deras vårdnadshavare ska utgå ur examensmålen. Därigenom ska det tydliggöras att det är läraren och förskolläraren som genom sin profession har kompetens och ansvar för att utforma verksamheten och säkerställa att det centrala innehållet behandlas.
Vidare skriver denna utredning: “Att ha nära kontakt med och arbeta tillsammans med eleverna är under alla omständigheter en självklarhet för lärare. Där så behövs ska lärare naturligtvis också ha kontakt med vårdnadshavare.”
Föräldraalliansen Sverige menar att det är mycket olyckligt att examensmålet – visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare föreslås utgå.
Ett väl fungerande samarbete mellan skola, elev och vårdnadshavare är en framgångsfaktor för varje elevs skolgång.
I förarbetena till skollagen framgår att eftersom vårdnadshavare är ansvariga för barnens fostran är vårdnadshavarnas möjlighet till inflytande och insyn i de obligatoriska skolformernas verksamhet självklar. Det är, enligt förarbetena, dock i förhållande till vårdnadshavarna också självklart att det är lärarna som utifrån sin profession har ansvaret för hur undervisningen planeras, genomförs och utvärderas.
Hur samverkan mellan skola och vårdnadshavare ska bedrivas borde utvecklas, vara en väsentlig del av lärarutbildningen, ett examensmål och tydliggöras för båda parter.
Stockholm 2025-03-06
Gabriella Mattsson
Ordförande
Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar och utgör ett samarbetsorgan för dessa.
Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.
Förbundet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet.