Välj en sida

Skolpolitik

En av Föräldraalliansen uppgifter är att ur ett föräldraperspektiv bevaka och agera i skolpolitiska frågor.

Vår utgångspunkt är att varje barn, oavsett bakgrund och förutsättningar, ska ges bästa möjliga stöd för att utvecklas till välutbildade, ansvarskännande vuxna är en förutsättning för ett väl fungerande framtida samhälle.

    • Vi verkar för en bra och likvärdig skola och förskola i hela landet och att varje verksamhet skall ges reella möjligheter att följa sina styrdokument och FN:s konvention om barnets rättigheter.

    Föräldraalliansen anser

    I Föräldraalliansen anser samlar upp våra ståndpunkter i viktiga frågor.

    Fritidshem

    Fritidshemmen är en pedagogisk gruppverksamhet vars uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete eller studier. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem...

    läs mer

    Trygghet, utveckling & hälsa

    Vårdnadshavarens ansvar Som föräldrar/vårdnadshavare har vi ansvar för att barnets behov av omvårdnad, trygghet och fostran blir tillfredsställda. Vi svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga...

    läs mer

    Skolpolitik

    Oktober 2025

    Just nu ligger flera statliga utredningsförslag på regeringens bord som riskerar att radikalt minska både elevers och vårdnadshavares inflytande i skolan. Om dessa förslag blir verklighet kommer skolans demokratiska uppdrag att försvagas och relationen mellan hem och skola att skadas.

    Vad är på gång?

    • Skolregler ska beslutas av rektor utan elev- och föräldrainflytande (SOU 2025:8).
    • Förväntansdokument ska införas som ensidigt lägger ansvaret på hemmen, snarare än att utformas i samverkan (SOU 2025:8).
    • Informationsplikten till vårdnadshavare minskas, från ”fortlöpande” till endast vid tillfällen som skolan själv bestämmer (SOU 2025:26).
    • Utvecklingssamtal minskar från två per år till endast ett (SOU 2025:26).
    • Individuell utvecklingsplan görs om till ”kunskapsutvecklingsplan” som utesluter barns sociala utveckling och mående (SOU 2025:26).
    • I läroplanen förändras formen för samarbete från att alla som arbetar i skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet till att alla som arbetar i skolan ska bidra till samarbete med vårdnadshavarna om elevernas fostran samt för att hävda och upprätthålla skolans värdegrund och ordningsregler. (SOU 2025:19)
    • Examensmål i lärarutbildningen om samarbete med elever och vårdnadshavare tas bort (SOU 2024:81).
    • Nationellt mobilförbud föreslås trots att lagstiftningen redan ger rektorer verktyg; risk för att försvaga elevers digitala kompetens (Ds 2025:9).
    • Dokumentationskravet vid kränkningar tas bort, vilket urholkar uppföljning, transparens och elevens rättssäkerhet när trakasserier och kränkande behandling hanteras (SOU 2025:26).
    • Dokumentationskravet vid kvarsittning och utvisning ur klassrummet tas bort, vilket urholkar uppföljning, transparens och elevens rättssäkerhet. (SOU 2025:8).

    Här kan du läsa mer om förslagen 
    Här kan du läs utdrag ur våra remissvar
    Här kan du läsa alla våra remissvar

    Föräldraalliansen Sverige säger  tydligt nej till dessa förändringar.
    Vi vill ha en skola där ansvar och rättigheter går hand i hand. Där skolan och hemmet ses som två sidor av samma uppdrag: att varje barn ska utvecklas, trivas och lyckas.

     

    Remisser

    Här kan du läsa våra svar på de senaste remisserna

    Yttrande över promemorian Utökade registerkontroller inom utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter

    Föräldraalliansen Sverige välkomnar förslag som stärker barns och ungas trygghet i utbildningsmiljöer. Vi tillstyrker huvuddelen av de föreslagna utökningarna av registerkontroller och vissa förändringar i regelverket för avskiljande av studenter. Samtidigt framhåller vi vikten av att rättssäkerhet, proportionalitet och praktisk genomförbarhet beaktas. I flera fall föreslår vi justeringar för att uppnå en bättre balans mellan skyddsintresse och integritet.

    läs mer

    Yttrande över Skärpta villkor för friskolesektorn, SOU 2025:37. Delbetänkande av Utredningen om vinst i skolan

    Sammanfattande ståndpunkter och inledning
    Föräldraalliansen Sverige välkomnar flera av utredningens förslag som steg i rätt riktning mot ett mer transparent och ansvarstagande friskolesystem. Vi tillstyrker i huvudsak samtliga förslag kopplade till:
    • införandet av värdeöverföringsförbud i särskilda situationer (nyetablering, ägarbyte, kvalitetsbrister),
    • krav på juridisk person, särredovisning och revisionsplikt,
    • utökade möjligheter för tillsynsmyndigheter att ingripa och införa sanktioner,
    • villkor för att ta emot statsbidrag och återkrav vid överträdelser,
    • skärpta krav på ekonomisk långsiktighet och redovisningsskyldighet för enskilda huvudmän.

    Vi noterar särskilt att kommittédirektiven har ändrats under utredningens gång. Det ursprungliga uppdraget (dir. 2022:102) var att föreslå ett generellt förbud mot vinstutdelning i skolväsendet. Genom tilläggsdirektiv (dir. 2023:109 och 2024:85) omformulerades dock uppdraget till att i stället föreslå begränsningar i vinstutdelning vid särskilda situationer, såsom nyetablering, ägarbyte och vid kvalitetsbrister. Denna förändring innebär att utredningen inte längre har som mål att säkerställa att samtliga offentliga medel stannar i undervisningen, utan endast att reglera enstaka undantagssituationer. Detta menar vi är olyckligt.

    läs mer

    Yttrande över promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9)

    Sammanfattning
    Föräldraalliansen Sverige avstyrker förslaget om ett nationellt obligatoriskt mobilförbud.
    Som företrädare för vårdnadshavare runt om i landet anser vi att detta förslag i första hand är ett uttryck för politisk symbolpolitik snarare än ett verkligt försök att komma till rätta med de problem som präglar det svenska skolväsendet. I stället för att ge skolorna förutsättningar att utveckla sin pedagogik och sitt arbetsklimat läggs fokus på att införa ytterligare centrala regler för något som i stor utsträckning redan fungerar lokalt.

    läs mer

    Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

    Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

    Stäng