Välj en sida

Andelen elever som inte lyckas höja sina underkända betyg från sexan till nian ökar kraftigt i matematik, visar statistik från Skolverket.
– Det särskilda stödet sätts in för sent, säger undervisningsrådet Sanna Vent.

När betygen delades ut i årskurs nio i våras var andelen som inte lyckas höja sitt F i matte från årskurs sex 58,9 procent. Ett år tidigare var motsvarande andel 50,8 procent.

– Många av de elever som får betyget F i matematik i nian har inte fått något särskilt stöd alls under sin tid i grundskolan. Av de som får stöd är det många som får det alldeles för sent, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket.

Läs mer i Ämnesläraren

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng