Välj en sida

Till:

Utbildningsdepartementet
103 33 Stockholm
u.remissvar@regeringskansliet.se

 

Stockholm 2021-05-21

 

Remissyttrande över
Fler barn i förskolan – för bättre språkutveckling i svenska (SOU 2020:67)
Ert diarienummer U2020/06020

 

Föräldraalliansen Sverige ställer oss positiva till att förskolans roll lyfts fram och menar att en förskola av hög kvalitet har positiva effekter på alla barn, men särskilt på de barn som har invandrarbakgrund eller som kommer från socioekonomiskt svagare hem.  En tidig, god språkutveckling i svenska är en framgångsfaktor för ett fortsatt lärande.  

Förbundet menar att alla barn i 3-årsåldern har behov av en god språkutveckling i svenska.

Vi stöder därför i huvudsak utredningens beskrivning, slutsatser och förslag och vill särskilt påpeka följande:

 

Alla barn är inte inskrivna i förskolan
En betydande majoritet av barnen i aktuell åldersgrupp är inskrivna i förskola. Trots att förbundet delar uppfattningen att förskola av bra kvalitet har positiva effekter för barns utveckling och lärande menar vi att det kan finnas goda skäl för att vissa vårdnadshavare inte väljer att placera sina barn i förskola.

En vidare undersökning kring varför vårdnadshavare väljer att inte placera sina barn i förskolan skulle kunna bidra med nyttiga kunskaper som kan användas för att överbrygga den klyfta som finns mellan samhällets ambition och föräldrarnas val.

 

Uppsökande verksamhet för ökat deltagande i förskolan
Föräldraalliansen Sverige välkomnar förslaget att kommunen ska bedriva uppsökande verksamhet och att Skolverket får i uppdrag att ta fram stödmaterial för att öka likvärdigheten.

Vi stöder särskilt kommunens skyldighet att bedriva uppsökande verksamhet i syfte att främja ett ökat deltagande i förskolan. Det innebär att kommunen behöver hålla sig informerad om vilka barn i kommunen som inte går i förskolan. På så sätt kan kommunen rikta information och utforma insatser som effektivt når de vårdnadshavare som inte har skrivit in sina barn i förskolan. Kartläggningen bör även omfatta barn som är inskrivna i pedagogisk omsorg.

Detta kan i sin tur leda till att även barn som inte definieras som ”nyanlända” aktivt erbjuds plats i förskolan.

Vi stöder också förslaget att Skolverket bör få i uppdrag att ta fram stödmaterial eller allmänna råd om hur kontroll och uppföljning av barns frånvaro i förskolan kan hanteras.

 

En definition av nyanlänt barn
Förbundet delar uppfattningen att det behövs en definition av vad som avses med begreppet nyanlänt barn och stöder utredningens förslag samt menar att det bör harmoniseras med definitionen av nyanländ elev.

 

Direktinskrivning i förskolan
Föräldraalliansen Sverige tillstyrker förslaget men menar samtidigt att det måste vara tydligt att det är ett erbjudande som vårdnadshavare kan tacka ja eller nej till.

 

Förbundet menar att alla barn i 3-årsåldern har behov av en god språkutveckling i svenska.

 

 

Obligatorisk förskola från 5 års ålder
Föräldraalliansen Sverige är i princip för en obligatorisk förskola från 5 års ålder men menar att man bör avvakta med genomförandet tills den utökning av skolplikten som genomfördes 2018 har utvärderats.

Vi delar utredningens slutsats att en obligatorisk förskola bidrar till likvärdiga förutsättningar samt förslagen att:

  • Skolplikten tidigareläggs och förlängs
  • Den obligatoriska förskolan ska omfatta 525 timmar och vara avgiftsfri
  • Hemkommunen ansvarar för den obligatoriska förskolan
  • Skollagens bestämmelser om skolplikt ska gälla
  • Rätt till skolskjuts och kostnadsfria måltider
  • Vissa beslut om den obligatoriska förskolan ska kunna överklagas

När det gäller skolskjuts är det viktigt att beakta att barnen är små och att det kan ställa särskilda krav på skolskjutsens kvalitet.

Föräldraalliansen Sverige menar också att barn i den obligatoriska förskolan ska erbjudas skolskjuts från fler vårdnadshavare även om dessa bor i olika kommuner.

 

 

 

Fler förskollärare och barnskötare med bättre kompetens om barns språkutveckling i svenska
Förbundet delar uppfattningen att förskolepersonalens utbildning och kompetens är avgörande för kvaliteten i förskolan och därmed för barnens utveckling och lärande.
Föräldraalliansen Sverige ser gärna fler behöriga förskolelärare och utbildade barnskötare med goda språkkunskaper i svenska, också i förhållande till antalet barn.

Vi delar utredningens förslag för fler förskolelärare och barnskötare genom att:

  • Inrätta karriärsteg för förskollärare
  • Införa en enhetlig utbildning till barnskötare
  • Skolverket ska ta fram allmänna råd om språkkunskaper
  • De centrala personalkategorierna inom förskolan ska framgå i skollagen
  • Personalsammansättning ska uppmärksammas vid tillsyn

Förbundet delar också utredningens förslag om kompetensutveckling i barns språkutveckling i svenska genom att:

  • Det behövs mer tid och resurser för kompetensutveckling
  • Examensbeskrivningen för förskollärarexamen bör ändras
  • Läslyftet i förskolan bör förlängas
  • Kompetensutveckling bör uppmärksammas vid tillsyn

 

 

 

För Föräldraalliansen Sverige

 

Marléne Gottfridsson
Ordförande

 

 

 

 

 

Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar och utgör ett samarbetsorgan för dessa.

Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.

Förbundet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet.

 

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng