Till
Skolverket
remiss-amnesplaner-BF@skolverket.se
Ert diarienummer:
Dnr 2025:224
Yttrande
Föräldraalliansen Sveriges yttrande över Skolverkets remiss avseende förslag till Skolverkets föreskrifter med anledning av två nya ämnen på barn- och fritidsprogrammet, och ändringar av vilka yrkeskunskaper som krävs för att undervisa i bland annat svetsämnen.
Inledning
Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation som företräder föräldrar och vårdnadshavare i frågor som rör barns utbildning och skolgång. En av våra centrala uppgifter är att lämna remissvar på frågor som berör föräldrar och barn. Vi tackar för inbjudan att yttra oss angående förslaget om förändringar i barn- och fritidsprogrammet, då dessa har en direkt påverkan på barn, elever och deras föräldrar. Vi ser det som en viktig möjlighet att bidra med våra synpunkter och perspektiv i denna angelägna fråga.
Yttrande
Språk- och kunskapsutveckling i förskolan och fritidshemmet (100 gymnasiepoäng)
Föräldraalliansen Sverige välkomnar införandet av detta ämne i barn- och fritidsprogrammet, planerat att träda i kraft den 1 juli 2025. En stark språkutveckling i tidig ålder är centralt för barns fortsatta lärande och sociala integration. Genom att stärka blivande barnskötares och fritidspedagogers kompetens inom detta område säkerställs att barn, särskilt de med flerspråkig bakgrund, får den stimulans de behöver för en framgångsrik skolstart.
Det är samtidigt viktigt att ämnet inte enbart förmedlas teoretiskt utan också knyts till konkreta metoder och arbetssätt som eleverna kan använda i sin yrkesroll. En god balans mellan teori och praktik är nödvändig för att kunskaperna ska kunna omsättas i det pedagogiska arbetet med barnen. Föräldraalliansen Sverige betonar även vikten av att arbetsplatsförlagt lärande (APL) får en tydlig roll inom kursens utformning för att säkerställa praktisk erfarenhet och yrkesförberedelse.
Vidare anser vi att det är viktigt att utbildningen inkluderar moment som stärker blivande barnskötares och fritidspedagogers förmåga att samarbeta med föräldrar och vårdnadshavare. En effektiv kommunikation mellan pedagoger och föräldrar är en nyckelfaktor för att stödja barns språkutveckling och lärande. Därför bör ämnet även omfatta strategier för att involvera föräldrar i barnens språkutveckling och utbildning.
Slutligen vill vi understryka betydelsen av kontinuerlig uppföljning och utvärdering av ämnets implementering. Det är viktigt att säkerställa att de förväntade målen uppnås och att utbildningen håller hög kvalitet. Skolverket bör därför planera för en systematisk uppföljning av hur det nya ämnet påverkar utbildningens kvalitet och barns lärande i förskola och fritidshem.
Pedagogiskt och socialt arbete – specialisering (100 gymnasiepoäng)
Möjligheten till specialisering inom pedagogiskt och socialt arbete är positiv. Det ger eleverna möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom områden som är relevanta för deras framtida yrkesroller. Det är dock viktigt att skolorna har förutsättningar att erbjuda en bredd av specialiseringar, så att elevernas valmöjligheter inte begränsas av resursbrist.
Förslag på andra ändringar i Skolverkets behörighetsföreskrifter för lärare
Föräldraalliansen Sverige stöder föreslagna ändringar i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:602) om vilka yrkeskunskaper som krävs för att undervisa i ett yrkesämne.
Föräldraalliansen Sverige ser fram emot fortsatt dialog kring dessa viktiga frågor.
Stockholm, 2025-03-24
Gabriella Mattsson
Ordförande
Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar och utgör ett samarbetsorgan för dessa.
Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.
Förbundet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet.