Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av det läsfrämjande arbetet i grundskolan, med ett särskilt fokus på undervisningen i svenska i årskurs 4-6.
Barn och ungas läsintresse är en viktig faktor för utvecklingen av deras läsförmåga. Flera studier visar att de som läser mer också läser bättre liksom att de som är positiva till läsning läser bättre än de som är mindre positiva. Att ha en god läsförmåga är avgörande för att lyckas väl i skolan, för att klara vidare studier och för att kunna delta i samhället som en aktiv samhällsmedborgare. Trots detta visar forskning på att barn och elever läser allt mindre och att läsintresset bland unga dalar.
Skolinspektionen har nu granskat kvaliteten på det läsfrämjande arbetet med fokus på undervisningen i svenska i årskurs 4-6. Granskningen har inriktats mot såväl svensklärarnas arbete med att integrera läsfrämjande inslag i undervisningen som mot skolornas övergripande strategiska läsfrämjande arbete.