Välj en sida

Stockholm föreslog regler för föräldrar för att stoppa påtryckningar mot lärare.
Men regellistan skrotades av högsta skolchefen.
– Det borde finnas ett förväntansdokument för föräldrar, säger Britt-Marie Selin på LR.

Påstridiga föräldrar som lägger sig i undervisningen har blivit ett växande arbetsmiljöproblem för landets lärare. I fjol genomförde Lärarnas Riksförbund en undersökning på området som visar att en majoritet av lärarna i grund- och gymnasieskolan utsätts för påtryckningar från elevernas föräldrar – framför allt när det gäller läxor, undervisningsupplägg och betygsättningen.

I Stockholm hade man hittat ett eget sätt för att vända den tråkiga trenden – en regellista för elevernas föräldrar. Flera Stockholmsskolor tog tillsammans fram en lista med nio punkter för hur vårdnadshavarna förväntas bete sig mot skolan.

Listan innehåller bland annat att man förväntar sig att föräldrar ”möter skolans personal med respekt, tillit och vänlighet, talar positivt om skolan inför ditt barn, litar på att personalen arbetar professionellt och respekterar dem som myndighetsutövare till exempel vid betygssättning”.

Läs mer I Skolvärlden

 

Kommentar:
Det är stor skillnad mellan en regellista för elevernas föräldrar och ett förväntansdokument.

Föräldraalliansen verkar för en god samverkan mellan föräldrarna och skolan.

Vi kommer gärna, tillsammans  med skolan och eleverna, överens  om hur vi ska uppföra oss mot varandra, vilka roller vi har samt hur och när vi ska samverka.
Detta kan vi gärna sammanställa i dokument som beskriver hur vi förväntar oss att samverka i skolan ska gå till – Ett samverkansdokument.

Men regellistor för föräldrar– det betackar vi oss för.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng