Yttrande över betänkandet
Ökade möjligheter till modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål (SOU 2016:12)
Föräldraalliansen är positiv till betänkandet vars syfte är att erbjuda den undervisning som elever har behov av i strävan efter en likvärdig utbildning.
Vi ställer oss bakom förslaget som ger huvudmän rätt att sluta avtal med någon annan, fysisk eller juridisk person. (entreprenad). Liksom förslaget om att fjärrundervisning på entreprenad i modersmålsundervisning eller studiehandledning på modersmål skall tillåtas mellan kommuner.
Vi vill särskilt betona att
Lärare är en bristvara som i första hand och i möjligaste mån bör närundervisa sina elever. Fjärrundervisning och särskilt stöd med studiehandledning i modersmål är dock av godo och kan öka förutsättningarna för eleverna att nå målen. Då det är flest pojkar som är nyanlända kan detta också ge positiva resultat för ökad jämställdhet
För elever och lärare som inte talar samma språk kan kroppsspråket ha en stor eller kanske avgörande betydelse, samtal genom tecken och gester kan underlätta för både elever och lärare.
Att skolor/ huvudmän bör kompenseras för kostnader för fjärrundervisning, och kompetensutveckling av handledare annars finns risk för att skolledare avstår det hela på grund av ekonomiska skäl.
Ansvaret för fjärrundervisning och entreprenad vilar på huvudmannen. Föräldraalliansen förespråkar staten som en gemensam huvudman för grundskolan.
Föräldraalliansen Sveriges övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling och hälsa. Vi verkar för en likvärdig skola och en likvärdig fritid för varje elev.
Vi bär idén om att samarbete mellan olika aktörer är av stor betydelse för att uppnå framgång i dessa frågor.
Stockholm 2016-02-22
Linda Eriksson
Ordförande
Föräldraalliansen Sverige