Välj en sida

Till
Utbildningsdepartementet                                                             

u.remissvar@regeringskansliet.se
u.s.remissvar@regeringskansliet.se

Ert diarienummer:  U2025/00079 

Remissvar från Föräldraalliansen Sverige angående betänkandet ”Förstärkningsundervisning i skolan – En försöksverksamhet för fler behöriga elever” (SOU 2024:94)


Inledning
Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation som företräder föräldrar och vårdnadshavare i frågor som rör barns utbildning och skolgång. En av våra centrala uppgifter är att lämna remissvar på förslag som berör barn, elever och deras familjer.

Detta till trots har vi inte formellt bjudits in att yttra oss över betänkandet ”Förstärkningsundervisning i skolan – En försöksverksamhet för fler behöriga elever” (SOU 2024:94) men ser det som angeläget att lämna synpunkter då förslagen i hög grad syftar till att fler elever ska uppnå behörighet till gymnasieskolan. En målsättning som också delas av oss vårdnadshavare. Det är viktigt att föräldrarnas perspektiv inkluderas i utformningen av utbildningspolitiska reformer som påverkar barns skolgång och utveckling.

Yttrande

Sammanfattning
Föräldraalliansen Sverige välkomnar utredningen och ställer oss i huvudsak positiva till utredningens förslag om att pröva olika modeller för förstärkningsundervisning i syfte att fler elever ska uppnå behörighet till gymnasieskolan. Föräldrar delar skolans mål om att alla elever ska lyckas utifrån sina individuella förutsättningar. Därför välkomnar vi satsningar på mer strukturerat och kvalitativt stöd till elever som riskerar att halka efter.

Stärkt stöd under terminerna
Förbundet ser mycket positivt på förslaget att ge elever mer undervisningstid under terminerna, särskilt inom kärnämnena svenska och matematik. Nuvarande insatser som lovskola och extra studietid räcker inte alltid till, särskilt inte för elever med större kunskapsluckor. En förstärkningsundervisning i mindre grupper med behöriga lärare skapar bättre förutsättningar för lärande och självkänsla hos eleverna.

Tidiga och behovsanpassade insatser
Att insatserna sätts in tidigt, gärna redan i lågstadiet, är avgörande. Samtidigt är det viktigt att insatserna utgår från varje barns faktiska behov, inte enbart betyg eller prestation. Vi uppmuntrar modeller som möjliggör flexibel och snabb anpassning till förändrade behov.

Transparens och samverkan med hemmet
Vi vill särskilt betona vikten av samverkan mellan hem och skola. Även om insatser som förstärkningsundervisning inte ska kräva omfattande dokumentation, behöver föräldrar informeras i god tid när deras barn får del av dessa insatser. Det stärker förtroendet för skolan och möjliggör bättre stöd från hemmet.

Likvärdighet och urval till förstärkningsundervisning
Vi noterar att olika modeller prövas: halvklassundervisning och tillfälliga elevurval. Vi ser fördelar med båda, men vill särskilt varna för risken att selektiva modeller kan skapa upplevelser av utanförskap eller otydlighet kring urvalet. Det är avgörande att urvalet sker rättvist, transparent och med elevens bästa i centrum.

Lärarbehörighet och kvalitet
Förbundet stödjer utredningens linje att förstärkningsundervisning ska bedrivas av behöriga lärare. Det är av yttersta vikt att undervisningen håller hög kvalitet och kopplas tydligt till det ordinarie innehållet i ämnet. Staten måste säkerställa att skolor ges resurser att uppfylla detta krav.

Sommarlovsskola som komplement
Vi ser positivt på att en frivillig och omfattande sommarlovsskola föreslås för elever med stort behov av färdighetsträning. Det är viktigt att denna verksamhet hålls sammanhållen och trygg, med helhetsperspektiv på elevens dag. Den får dock aldrig ersätta det långsiktiga stödet under skolåret.

Vikten av fortsatt utvärdering och föräldrainflytande
Föräldraalliansen Sverige stödjer förslaget om en försöksverksamhet med utvärdering innan en permanent reform genomförs. Vi föreslår att även föräldraperspektivet inkluderas i uppföljning och forskning. Föräldrar har viktig kunskap om sina barns behov, trivsel och motivation som kan bidra till att utforma framgångsrika insatser. Detta är av särskilt stor vikt just nu då vårdnadshavares samverkan med och inflytande i skolan är under attack i ett stort antal utredningar som Regeringskansliet presenterat under våren 2025.

 

Stockholm, 2025-04-21

Gabriella Mattsson
Ordförande

Svaret har beretts av Peter Hallin

 

Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar och utgör ett samarbetsorgan för dessa.

Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.


Förbundet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng