All utbildning i svensk skola ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I denna rapport har vi granskat grundskolorna förutsättningar för detta. Rapporten visar bland annat att huvudmännen behöver utveckla sina insatser och öka stödet till skolorna.
De viktigaste iakttagelserna:
- En majoritet av huvudmännen ger lite eller ett begränsat stöd för skolornas arbete med vetenskaplig grund.
- Nästan en tredjedel av de besökta huvudmännen behöver i stor omfattning utveckla stödet och ge skolorna bättre möjligheter för detta arbete.
- Cirka en tredjedel av skolorna har valt insatser i utbildningen utan kritiska jämförelser.
- En majoritet av huvudmännen saknar strukturer för en bred samverkan mellan lärare för att lärarnas erfarenheter ska kunna utvecklas till beprövad erfarenhet.
- I närmare fjärdedel av de granskade skolorna är ansvarsfördelningen i relation till frågorna otydlig.
- I flera skolor driver rektor ett medvetet arbete för att integrera valda metoder och arbetssätt.