Välj en sida

Föräldraalliansen Sverige –  yttrande över promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025-9) pdf

Till
Utbildningsdepartementet
u.remissvar@regeringskansliet.se
u.s.remissvar@regeringskansliet.se

 

Ert diarienummer U2025/00797

 

Yttrande över promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9)

 

 

Sammanfattning

Föräldraalliansen Sverige avstyrker förslaget om ett nationellt obligatoriskt mobilförbud.

Som företrädare för vårdnadshavare runt om i landet anser vi att detta förslag i första hand är ett uttryck för politisk symbolpolitik snarare än ett verkligt försök att komma till rätta med de problem som präglar det svenska skolväsendet. I stället för att ge skolorna förutsättningar att utveckla sin pedagogik och sitt arbetsklimat läggs fokus på att införa ytterligare centrala regler för något som i stor utsträckning redan fungerar lokalt.

Existerande lagstiftning är tillräcklig

Enligt Skollagen (5 kap. 4 d §) har rektor redan möjlighet att besluta om daglig insamling av elevers mobiltelefoner. Denna lagstiftning har varit i kraft sedan augusti 2022 och har ännu inte hunnit utvärderas. Att införa ytterligare regler nationellt, innan vi vet hur de befintliga bestämmelserna fungerar i praktiken, framstår som förhastat.

Det är också viktigt att konstatera att över 80 % av landets grundskolor redan tillämpar principen om insamling av mobiltelefoner under hela skoldagen. Det är alltså inte brist på lagstöd eller tillämpning som är problemet – utan andra, djupare utmaningar i skolan.

En lösning på fel problem

Att skapa trygghet och studiero i skolan är en central uppgift – men den löses inte genom att förbjuda mobiltelefoner. Det handlar om skolledningens förmåga att bygga relationer, om lärarnas arbetsmiljö, om tydligt värdegrundsarbete, närvarande vuxna, fungerande undervisning och en god samverkan mellan hem och skola. Ett nationellt mobilförbud skymmer sikten för det som faktiskt behöver utvecklas.  Arbetet måste i stället fokusera på förebyggande insatser, relationsbyggande och digital kompetens – både bland elever och vuxna.

 

Teknikutvecklingen kräver ansvar

Våra barn och unga växer upp i en värld där digitala verktyg är en självklar del av livet – i utbildning, i arbetsliv och i sociala relationer. Skolans och hemmens gemensamma uppgift är inte att stänga ute dessa verktyg, utan att hjälpa barnen att förstå hur man använder dem på ett klokt och ansvarsfullt sätt.

Vi ser därför med oro på en utveckling där man försöker ”låsa bort” den digitala verkligheten i stället för att göra den till en del av elevernas lärande och värdegrundsarbete. Detta förslag riskerar att gå i motsatt riktning mot skolans uppdrag att främja digital kompetens.

Ett politiskt signalprojekt

Slutligen vill vi lyfta att detta förslag i allt väsentligt framstår som ett politiskt symbolbeslut. Det har stark retorisk kraft men begränsad praktisk effekt, särskilt eftersom problemet redan är hanterat i befintlig lagstiftning och praxis. I en tid då svensk skola står inför allvarliga utmaningar – brist på behöriga lärare, ökade kunskapsskillnader, socioekonomiska klyftor – behövs verkliga lösningar, inte signalpolitik.

Vår uppmaning

Vi uppmanar regeringen att avstå från ytterligare central lagstiftning på detta område. I stället bör kraft läggas på att ge alla skolor de resurser och förutsättningar i övrigt som behövs för att stödja skolorna i det lokala arbetet med trygghet, studiero och digital mognad. Vi vill se utvärdering och dialog – inte förbud och förenklingar.

 

 

Stockholm 2025-07-01

Gabriella Mattsson
Ordförande

 

 

 

 

Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar och utgör ett samarbetsorgan för dessa.

Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.

 

Förbundet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng