Stockholm 2018-08-23
Till Skolverket registrator@skolverket.se remiss.jamstalldhet@skolverket.se
Yttrande över
Remiss avseende förslag till ändringar i läroplaner vad gäller jämställdhet
Skolverkets diarienummer 2018:00027
Föräldraalliansen Sverige ställer oss positiva till förslaget avseende ändringar i läroplaner vad gäller jämställdhet då det behövs klargöranden utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Som Föräldraalliansen Sverige tidigare anfört, avseende ändringarna av läroplanerna, ställer vi oss positiva till den genuspedagogiska diskursen som förs kring samtliga obligatoriska och frivilliga skolformernas läroplaner med hänsyn till de olika skolformernas karaktär. De är på tiden att se eleverna oberoende könstillhörighet. Föräldraalliansen Sverige främjar jämställdhet och att skolan ska arbeta utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Det är hög tid att stärka läroplanerna genom att bland annat förtydliga att alla tendenser till diskriminering, inklusive sexuella trakasserier, eller kränkande behandling aktivt ska motverkas. Hösten 2017 medierapportering av ”me too” samt elevrådsrepresentanterna i denna utredning förstärker denna åsikt ytterligare. Att sexism, främlingsfientlighet och intolerans ska bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser känns för oss delvis korrekt. Detta mötas men även aktivt motverkas just genom kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Föräldraalliansen Sverige anser att det är av stor vikt att det i läroplanen för vuxenutbildningen lyfts att eleven bör kunna kombinera dels studier i flera skolformer inom vuxenutbildningen, dels studier med arbete men även föräldraskap. Föräldraskap är vanligt förekommande bland eleverna inom vuxenutbildningen så för oss inom Föräldraalliansen Sverige är det en självklart att det står med i läroplanen för vuxenutbildningen. Föräldraalliansen Sverige anser att det inte räcker med att arbeta med jämställdhet på temadagar utan att detta är något som de olika skolformerna kontinuerligt och systematiskt ska ha under utbildningens gång. Jämställdhet måste prägla elevernas skolvardag i och utanför klassrummet under skoltid, dvs. även under elevernas APL-tid. Likaväl som Skolverket och deras referenspersoner i detta arbete anser Föräldraalliansen Sverige att de finns behov av informationsinsatser i samband med att det nya skrivningarna i läroplanerna träder i kraft. Detta så samtlig personal (se Skolverkets Konsekvensutredning avseende förslag till ändring i läroplaner vad gäller jämställdhet; 2018:10) integreras och erhåller kompetensutveckling relaterat till skolans jämställdhetsuppdrag.
Svaret har beretts av
Gabriella Mattsson
För Föräldraalliansen Sverige
Jennie Gehlin, ordförande