Till
Skolverket
remiss.amnesbetyg@skolverket.se
registrator@skolverket.se
Yttrande över
Remiss avseende förslag till föreskrifter med anledning av införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan samt inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Dnr 2023:1355
Föräldraalliansen Sverige ställer sig positiv till förslaget om ämnesbetyg.
Detta utifrån att ämnesbetyg kan innebära att eleverna genererar större möjlighet i sin progression i specifikt ämne. Reformen belyser att delbetyg ges efter varje nivå, vilket inte tar bort möjligheten till att eleverna får med sig ett betyg efter en nivå även om de inte fullföljer alla nivåer för specifikt ämne. Tillika tydliggör nivåerna och dess utformning innehållsmässigt att nivå 2 bygger på nivå 1 vilken kan minska ”misslyckanden” på de efterföljande nivåerna. Vi som förbund vill även framföra en positiv syn på att en sammantagen bedömning numera genomförs vilket leder till en mer rättvis bedömning i de olika nivåerna/kurserna.
Avseende ändringar kring kraven för lärarnas behörighet i ämnen ter det sig ställas högre krav på lärarnas teoretiska kunskap och erfarenhet jämfört med nuvarande reglering. Detta ser Föräldraalliansen Sverige kan både vara av för- och nackdel. Dels kommer troligen färre lärare bedömas vara behöriga för ämnen de tidigare hade haft möjlighet att få behörighet i, samtidigt som de nya kraven mer säkerställer att lärarna har tillräcklig teoretisk kunskap och erfarenhet vilket på ett sätt kan visa på kvalitét. Däremot kan en lärare som undervisat i specifikt ämne ha erhållit denna kunskap och kompetens efter ett antal undervisande år inom ämnet.
Föräldraalliansen Sverige ser gärna att det införs övergångsregler under en viss bestämd period (X antal år) så att elever som slutfört gymnasiet men beslutar sig för ”sabbatsår” innan vidare högre studier inte missgynnas när elever kommer från olika betygssystem och konkurrerar om samma platser för högre studier (t.ex. högskola och universitet).
Förbundet vill även framföra att det är av ytterst vikt att lärarna i god tid ges förutsättningar med och implementera de nya ämnesplanerna i verksamheterna. Nya ämnen, reviderade ämnen, ämnen som utgår, nytt centralt innehåll och nya mer generaliserande betygskriterier kräver att lärarna ges rätt förutsättningar. Lärarna behöver få tid att ta till sig det nya som denna ämnesbetygsreform kan komma att innebära för dem enskilt, tid för att samarbeta kollegialt för att tydliggöra vad dessa förändringar de facto innebär i praktiken och hur en progression kan möjliggöras för eleverna t.ex. om de är olika lärare i de olika nivåerna inom specifikt ämne. Om lärarna inte får de förutsättningar de behöver kommer detta påverka eleverna (och dess föräldrar) på ett negativt sätt. Skolpersonalen (rektor, lärare, studie- och yrkesvägledare m.fl.) behöver även få tid och förutsättningar till att informera eleverna och dess vårdnadshavare om vad dessa nya förändringar innebär för eleverna.
Skolverket kommer att bistå huvudmän och rektorer med informations- och implementeringsinsatser inför ett införande av ämnesbetyg inom gymnasieskolan och komvux. Vidare planeras informations- och implementeringsinsatser för lärare, studie- och yrkesvägledare, administratörer och elever. Då huvudmän och rektorer har olika ambitionsnivå och kapacitet ser Föräldraalliansen Sverige gärna att Skolverket också bistår med informationsinsatser riktade direkt mot vårdnadshavare.
Stockholm 2024-01-09
För Föräldraalliansen Sverige
Gabriella Mattsson
Vice ordförande
Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar och utgör ett samarbetsorgan för dessa.
Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.
Förbundet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet.