Stora skillnader i elevernas möjlighet att uppnå målen beror på kommunernas olika ambition för grundskolan.
Det är inte acceptabelt att det är så stora skillnader i elevernas möjlighet att uppnå målen för utbildningen. Vilken kommun eleverna bor i får inte vara avgörande för elevernas utveckling i skolan.
Detta stöds också av en nyligen publicerad rapport där UNICEF placerar Sverige på plats 25 av 41 jämförda länder när det gäller likvärdigheten i skolan.
Det är hög tid att dessa orättvisor upphör.
Jokkmokk är årets bästa grundskolekommun, tätt följd av Dorotea, Oxelösund och Valdemarsvik.
Sämsta kommuner blev Laxå, Perstorp och Bollnäs. Årets raket är Lekeberg som klättrat 185 placeringar och årets dykare är Norberg som sjunkit 229 placeringar.
Jämfört med förra året har skillnaden mellan kommunerna ökat.
Det visar Föräldraalliansen Sveriges kommunala grundskoleindex 2018.
Rankingen som utfördes första gången 2006 är förbundets sätt att, ur ett föräldraperspektiv, mäta kommunernas ambition för grundskolan.
Indexet mäter fyra kvalitetsområden:
- Måluppfyllelse
- Pedagogisk personal
- Studie- och hälsofrämjande åtgärder
- Fritidshem
Dessa vägs sedan samman till ett årligt grundskoleindex. I indexet ingår bara kommunala skolor.
Hela listan presenteras i rankingordning, alfabetisk ordning, förändring samt länsvis och kommungruppsvis på Föräldraalliansen Sveriges hemsida. https://www.foraldraalliansen.nu
För mer information:
Jennie Gehlin, ordförande
073-097 70 44
Peter Hallin, projektledare
070-887 28 30