Välj en sida

Föräldraalliansen anser

I Föräldraalliansen anser samlar upp våra ståndpunkter i viktiga frågor.

Fritidshem

Fritidshemmen är en pedagogisk gruppverksamhet vars uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete eller studier. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem...

läs mer

Trygghet, utveckling & hälsa

Vårdnadshavarens ansvar Som föräldrar/vårdnadshavare har vi ansvar för att barnets behov av omvårdnad, trygghet och fostran blir tillfredsställda. Vi svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga...

läs mer

Några remissvar 2025

SOU 2024:81 – Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Källa: Föräldraalliansen Sverige – remissvar på SOU 2024:81

Föräldraalliansen Sverige motsätter sig starkt förslaget att ta bort examensmålen som rör samarbete med elever och vårdnadshavare.

”Vi motsätter oss därför examensmålet att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare föreslås ska utgå. Vi anser att samverkan mellan skola och vårdnadshavare borde utvecklas, vara en väsentlig del av lärarutbildningen och ett examensmål.”

 

SOU 2025:8 – Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan

Källa: Föräldraalliansen Sverige – remissvar på SOU 2025:8, U2025/00202

Föräldraalliansen uttrycker stark oro för att förslagen leder till minskat elev- och föräldrainflytande.

”Skolans demokratiska uppdrag kräver stärkta – inte försvagade – garantier för elevernas och vårdnadshavarnas delaktighet och rättssäkerhet. Vi ser med oro på förslag som innebär att rektor ensamt beslutar om skolregler och att förväntansdokument ensidigt pekar ut hemmet som ansvarigt.”

Föräldraalliansen Sverige avstyrker förväntansdokumentet i dess föreslagna form eftersom det ensidigt betonar hemmet och vårdnadshavarnas ansvar.

” Förväntansdokumentet bör inte enbart tydliggöra vårdnadshavares ansvar gentemot skolan, utan även vad elever och vårdnadshavare har rätt att förvänta sig av skolan, och av skolans huvudmän och staten. Detta inkluderar att skolhuvudmännen är skyldiga att tillhandahålla de resurser, den kompetens och de organisatoriska förutsättningar som krävs för att skolan ska kunna uppfylla sitt uppdrag enligt skollag, läroplan och FN:s konvention om barnets rättigheter.”

 Föräldraalliansen Sverige avstyrker även minskad dokumentation vid disciplinära åtgärder, då det försvagar elevernas rättssäkerhet.

”Vi avstyrker också förslaget om minskad dokumentation vid disciplinära åtgärder. Dokumentation är en förutsättning för rättssäkerhet och transparens.”

 

Ds 2025:9 – Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet

Källa: Föräldraalliansen Sverige – yttrande över Ds 2025:9

Föräldraalliansen avstyrker förslaget om nationellt mobilförbud och menar att det är symbolpolitik utan praktisk effekt.

”Förslaget är i första hand ett uttryck för politisk symbolpolitik snarare än ett verkligt försök att komma till rätta med de problem som präglar det svenska skolväsendet. Vi ser därför inte att ett nationellt mobilförbud kommer att bidra till ökad studiero.”

Förbundet framhåller att befintlig lagstiftning redan ger rektorer möjlighet att samla in mobiler och att en stor majoritet av skolor redan använder sig av detta.

”Rektorer har redan idag, med stöd av skollagen, möjlighet att samla in mobiltelefoner under skoltid. Vi vill framhålla att en majoritet av skolorna redan använder sig av denna möjlighet. Ytterligare lagstiftning är därför inte nödvändig.”

Föräldraalliansen Sverige varnar för att förslaget riskerar att hindra elevernas utveckling av digital kompetens.

”Skolans och hemmens gemensamma uppgift är inte att stänga ute dessa verktyg, utan att hjälpa barnen att förstå hur man använder dem på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Förslaget om mobilförbud riskerar att minska elevernas digitala kompetens och deras möjligheter att utveckla ett sunt förhållande till digital teknik.”

 

SOU 2025:19 – Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande

Källa: Föräldraalliansen Sverige – remissvar på SOU 2025:19, U2025/00630

Föräldraalliansen Sverige välkomnar en tydligare kunskapsinriktning men avstyrker förslag som minskar individanpassning. Vi menar att elever med särskilda behov riskerar att inte få rätt stöd.

”Minskad individanpassning riskerar att leda till att elever med särskilda behov inte ges rätt förutsättningar. Detta strider mot både skollagen och barnkonventionen. Vi menar att undervisningen måste utformas så att den kan möta alla elevers olika behov och förutsättningar.”

De kritiserar att samverkan med hemmet begränsas till stöd för skolans värdegrund. Förbundet menar att detta försvagar föräldrarnas roll i barnens utbildning.

”Vi anser att förslagen som rör föräldrasamverkan är otillräckliga och i vissa fall riskerar att försvaga föräldrarnas roll. Att samverkan begränsas till att stödja skolans värdegrund är alltför snävt och reducerar föräldrars inflytande i viktiga frågor.”

Föräldraalliansen efterlyser att föräldrar ges delaktighet i diskussioner kring kursplanernas innehåll, särskilt när regeringen får större makt över kursplansbeslut.

”Vi vill därför att regeringen säkerställer att föräldrar ges möjlighet att delta i diskussioner kring kursplanernas innehåll. Det är en viktig del av skolans demokratiska förankring och av att bygga förtroende mellan hem och skola.”

 

SOU 2025:26 – Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet

Källa: Föräldraalliansen Sverige – remissvar på SOU 2025:26, U2025/00740

Föräldraalliansen Sverige avstyrker borttagandet av ordet ’fortlöpande’ i skollagens informationsskyldighet. Vi betonar att fortlöpande information är en förutsättning för en fungerande samverkan mellan hem och skola.

”Vårdnadshavare och skola har ett gemensamt ansvar för elevens skolgång. Detta ansvar kan endast utövas på ett konstruktivt sätt om det finns en fungerande samverkan. Grunden i en väl fungerande samverkan är att man har god tillgång till information. Därför avstyrker vi förslaget att ta bort ordet ’fortlöpande’ ur skollagens bestämmelse om informationsskyldighet.”

 Föräldraalliansen Sverige avstyrker förslaget om minskning av utvecklingssamtal till ett per läsår. Utvecklingssamtalet ses som en viktig formaliserad del av samverkan som inte bör minskas. ”Utvecklingssamtalet är en viktig och formaliserad del av samverkan mellan hem och skola. Vi anser att två utvecklingssamtal per läsår är en rimlig nivå för att säkerställa kontinuerlig dialog. Med bara ett utvecklingssamtal per läsår minskar kvaliteten i samverkan på ett oacceptabelt sätt.”

 Förslaget om att ersätta IUP med kunskapsutvecklingsplan avstyrks. Förbundet menar att barns sociala utveckling och mående är avgörande för lärande och bör ingå.

”Barns och elevers sociala utveckling och mående är central för elevens kunskapsutveckling. Det är därför av stor vikt att också de aspekterna finns med i den individuella utvecklingsplanen. Vi avstyrker förslaget om att ersätta IUP med en kunskapsutvecklingsplan som enbart fokuserar på akademiska prestationer.”

 

 

Remisser

Här kan du läsa våra svar på de senaste remisserna

Yttrande över promemorian Utökade registerkontroller inom utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter

Föräldraalliansen Sverige välkomnar förslag som stärker barns och ungas trygghet i utbildningsmiljöer. Vi tillstyrker huvuddelen av de föreslagna utökningarna av registerkontroller och vissa förändringar i regelverket för avskiljande av studenter. Samtidigt framhåller vi vikten av att rättssäkerhet, proportionalitet och praktisk genomförbarhet beaktas. I flera fall föreslår vi justeringar för att uppnå en bättre balans mellan skyddsintresse och integritet.

läs mer

Yttrande över Skärpta villkor för friskolesektorn, SOU 2025:37. Delbetänkande av Utredningen om vinst i skolan

Sammanfattande ståndpunkter och inledning
Föräldraalliansen Sverige välkomnar flera av utredningens förslag som steg i rätt riktning mot ett mer transparent och ansvarstagande friskolesystem. Vi tillstyrker i huvudsak samtliga förslag kopplade till:
• införandet av värdeöverföringsförbud i särskilda situationer (nyetablering, ägarbyte, kvalitetsbrister),
• krav på juridisk person, särredovisning och revisionsplikt,
• utökade möjligheter för tillsynsmyndigheter att ingripa och införa sanktioner,
• villkor för att ta emot statsbidrag och återkrav vid överträdelser,
• skärpta krav på ekonomisk långsiktighet och redovisningsskyldighet för enskilda huvudmän.

Vi noterar särskilt att kommittédirektiven har ändrats under utredningens gång. Det ursprungliga uppdraget (dir. 2022:102) var att föreslå ett generellt förbud mot vinstutdelning i skolväsendet. Genom tilläggsdirektiv (dir. 2023:109 och 2024:85) omformulerades dock uppdraget till att i stället föreslå begränsningar i vinstutdelning vid särskilda situationer, såsom nyetablering, ägarbyte och vid kvalitetsbrister. Denna förändring innebär att utredningen inte längre har som mål att säkerställa att samtliga offentliga medel stannar i undervisningen, utan endast att reglera enstaka undantagssituationer. Detta menar vi är olyckligt.

läs mer

Yttrande över promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9)

Sammanfattning
Föräldraalliansen Sverige avstyrker förslaget om ett nationellt obligatoriskt mobilförbud.
Som företrädare för vårdnadshavare runt om i landet anser vi att detta förslag i första hand är ett uttryck för politisk symbolpolitik snarare än ett verkligt försök att komma till rätta med de problem som präglar det svenska skolväsendet. I stället för att ge skolorna förutsättningar att utveckla sin pedagogik och sitt arbetsklimat läggs fokus på att införa ytterligare centrala regler för något som i stor utsträckning redan fungerar lokalt.

läs mer

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng