Välj en sida

Aktuellt – arkiv

Martina Jordan utsedd till årets samverkare 2025

Martina Jordan utsedd till årets samverkare 2025


Föräldraalliansen Sverige utser Martina Jordan till Årets samverkare 2025 för hennes banbrytande arbete med att stärka relationen mellan skola och hem genom motiverande samtal (MI).

Martina Jordan har med stor skicklighet och engagemang visat hur MI kan fungera som ett kraftfullt verktyg för att bygga förtroende, skapa respektfull dialog och främja samarbete mellan lärare och vårdnadshavare. Genom sin forskning och sitt praktiska arbete har hon belyst hur MI inte bara stärker lärarens möte med eleven, utan också förbättrar kommunikationen med föräldrar – särskilt i svåra eller konfliktfyllda samtal.

Här kan du hitta tidigare Årets samverkare

”Det är jättekul att känna att forskningen gör skillnad. Att den uppmärksammas och används – det känns jätteroligt.”

Det säger Årets samverkare 2025: Martina Jordan, forskare i pedagogiskt arbete och lärare i hälsovetenskap vid Örebro universitet som överraskades under en föreläsning för blivande idrottslärare idag.

Föräldraalliansen Sverige har utsett Martina Jordan till Årets Samverkare 2025 för ”hennes banbrytande arbete med att stärka relationen inom skolverksamheten genom Motiverande Samtal (MI).”

Örebro universitet – Linkedin

Martina är också Lärarpanelens favorit i september 2025:
Motiverande samtal stärker lärares självtillit

Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer, visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Läs mer på Skolporten

Avhandlingen:
Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan

Abstract
Syftet med denna avhandling är att bidra med kunskap om lärares upplevelser av att tillämpa och implementera motiverande samtal (MI) i svenska grundskolor samt studera effekterna av en MI-baserad intervention.

MI är en målinriktad samtalsstil som används för att främja individers motivation till förändring. Avhandlingens resultat visar att lärare upplever att MI kan ge konkreta samtalsverktyg som underlättar det relationella arbetet i skolan. MI anses vara användbart i många olika situationer; i relationsskapandet med elever, i utvecklingssamtal, i konflikthantering, i samtal med vårdnadshavare samt i bemötande av utåtagerande elever.

Avhandlingen visar även att MI kan stärka lärares självtillit och öka deras autonomistödjande undervisningsbeteenden. Resultatet speglar att lärare inte alltid känner sig tillräckligt förberedda för det relationella arbetet och de anser att MI skulle vara relevant att inkludera i lärarutbildningen.

Avhandlingen synliggör också komplexiteten av att implementera interventioner i skolmiljöer. Sammantaget visar denna avhandling att MI kan vara ett konkret sätt att rusta lärare med relationella verktyg som även kan stärka deras självtillit, vilket kan underlätta för lärare att hantera de relationella utmaningarna i skolan.

Här kan du hämta avhandlingen som pdf

Mobbning det vanligaste trygghetsproblemet i skolan

Enligt en ny studie från OECD, Talis 2024, anger rektorer i Sverige att mobbning mellan elever, både på skolan och online, är det vanligaste trygghetsproblemet. De uppfattar ordningsproblemen som mindre akuta än sina nordiska kollegor, ändå väljer regeringen att fokusera enbart på disciplinära åtgärder. Arbetet mot mobbning lyser med sin frånvaro.
Läs pressmeddelande från Friends
Läs mer om Talis 2024 på Skolverket

Rätten att inte utsättas för diskriminering i skolan måste stå i fokus

”Jag kan förstå upplevelsen att skyldigheten att anmäla trakasserier och kränkningar till huvudmannen är besvärlig. Men att gå därifrån till att helt vilja ta bort utrednings- och åtgärdsskyldigheten är orimligt”, skriver Lars Arrhenius, DO.

Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog påstår att dagens krav på att utreda och dokumentera trakasserier och kränkningar i skolan i sig hotar elevers rätt till en trygg skolmiljö. Hon skriver att lärare i dag är skyldiga att dokumentera och utreda även bagatellartade situationer och att DO i sin kritik mot förslaget om lättnader bortser från den totala dokumentationsbörda som lärarkåren i dag har.
Läs DO:s svar på Göteborgs-Posten Debatt

Rapport – Den svenska megaförskolan– En kritisk rapport utifrån vittnesmål, forskning och barnhälsa

Rapporten bygger huvudsakligen på hundra vittnesmål från pedagoger, föräldrar och andra med personlig erfarenhet. Dessa kommenteras och sätts i relation till det aktuella forskningsläget av experter inom förskolepedagogik och barnhälsa från barnrättsorganisationen OMEP. I rapporten ingår också en mängd andra viktiga texter som bidrar till fler kritiska perspektiv på svensk megaförskola.
Läs mer – hämta rapporten

Största skolbudgeten kanske inte störst: ”Ett fultrick”

Regeringen presenterade skolbudgeten i veckan som den största i modern tid, men det ifrågasätts från flera håll.

En stor post – sänkningen av maxtaxan på förskolan – är ingen skolsatsning, säger Orla Vigsö, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Om man tar bort miljarden som den sänkta maxtaxan kostar staten, så hamnar budgetens skolsatsning på 3,3 miljarder kronor, och det är mindre än vad till exempel Alliansregeringen la på skolan år 2013.

Läs mer på SR Ekot

Sa ”skiten måste väck” – men röstade mot förslag om vinstförbud i förskola

Efter Aftonbladets avslöjande om hur förskolekoncerner plockade ut mångmiljoner gick utbildningsminister Simona Mohamsson (L) ut och krävde att barn ska komma ”före börsbolag”.

När frågan om att utreda ett förbud för vinstjakt i förskolorna kom upp i utbildningsutskottet i dag, röstade Liberalerna emot.

– Det är en ren formsak, enligt Fredrik Malm (L), ordförande i Utbildningsutskottet.
Läs mer i Aftonbladet

Engagerade lärare viktiga för elevernas trygghet

Lärare som ser men inte ingriper tappar snabbt elevernas förtroende. Det visar en studie bland grundskoleelever. Trygghet, rättvisa och tydliga konsekvenser lyfts fram som avgörande för en fungerande skolmiljö.

Forskare har intervjuat 133 elever i årskurs 4–9 i fokusgrupper för att undersöka deras upplevelser av skolpersonal. Studien fokuserar på begreppet professionellt seende – lärarnas förmåga att med stöd i vetenskap identifiera viktiga nyanser och samband i det dagliga arbetet.
Läs mer på forkning.se

Lärare får mer planeringstid – planen kritiseras

Lärare ska få mer tid för planering och uppföljning. Regeringen vill införa ett tak för hur mycket tid lärare tillbringar i klassrummet.
2,5 miljarder kronor om året satsas på vad som beskrivs som en ”historisk framgång”.
En kraftig underfinansiering, anser Sveriges kommuner och regioner (SKR) och pekar på att det kommer kosta tre gånger mer att anställa nya lärare och att staten detaljstyr.

Läs mer i GP

Elever i glesbygd får inte samma möjlighet till en likvärdig utbildning

Glesbygdskommuner har sämre förutsättningar att ge elever en likvärdig utbildning, jämfört med andra kommuner. Det beror bland annat på svårigheter att rekrytera behöriga lärare och att lärarbehörigheten är lägre. Höga kostnader för små skolor gör det svårare för glesbygdskommuner att fördela skolpengen utifrån elevernas behov. Det visar en rapport från Skolverket.

Läs pressmeddelande från Skolverket och hämta rapporten

Läs mer om Kommunalt grundskoleindex 2024 på Föräldraalliansen Sveriges webbplats

Unga vill att vuxna bryr sig om deras digitala liv

Tonåringar runt om i världen har en ganska nyanserad bild av hur livet på nätet påverkar det psykiska måendet – både positivt och negativt. De är också överens om att mer stöd och engagemang behövs från vuxna, enligt en studie.

Forskare har intervjuat ungdomar i elva länder om hur de själva uppfattar sina digitala vanor och hur det påverkar deras mentala hälsa. Totalt deltog 71 grupper med 12–19-åringar från både rika och fattiga länder, däribland Sverige, Kina, Chile, Malawi, Egypten och USA.

Läs mer på forskning.se

Deltagare sökes till forskningsstudie!

Deltagare sökes till forskningsstudie!

Jag heter Mimmi Norgren Hansson och arbetar som forskare vid Umeå universitet.
Just nu driver jag en treårig studie om mellanstadieelever som går i ordinarie klass men undervisas enskilt utanför klassrummet, till exempel i ett närliggande grupprum.

Idag finns ingen forskning om denna undervisningsform och syftet är därför att bidra med kunskap om hur enskild undervisning utanför klassrummet upplevs av elever, föräldrar och skolpersonal.

Jag eftersöker föräldrar och mellanstadieelever som vill dela med sig av sina erfarenheter. Det går fint att enbart förälder eller barn deltar om båda inte vill. Intervjuerna kan genomföras enskilt eller tillsammans.

Så går det till:
• En intervju på cirka 1 timme
• Via Zoom eller på plats i Umeå/Stockholm
• Allt material anonymiseras, både ditt namn och skolans

Om du är intresserad eller vill veta mer är du varmt välkommen att mejla mimmi.norgren@umu.se
eller ringa på 090-786 99 84.

Alla uppgifter som lämnas skyddas av GDPR. Studien är också etikprövad och godkänd av svenska etikprövningsmyndigheten.

Färre och sämre insatser till elever som behöver särskilt stöd

Elever som behöver stöd får allt mindre stöd.
De får allt oftare också sämre stöd.
Dessutom får de ofta stödet först i högstadiet.
Det är väldigt dåligt för barnen och för Sverige.

Allt färre barn får särskilt stöd i grundskolan.
Skolan flyttar också allt oftare mer eller mindre permanent elever från sin ordinarie klass till en särskild grupp, vilket ytterligare försämrar möjligheterna för dessa redan utsatta barn. Det visar forskning från Göteborgs universitet, där forskare kartlagt hur de specialpedagogiska stödinsatserna förändrats från 1970-talet fram till idag.

Läs mer Forskning om funktionshinder pågår (pdf) sid 8

Tidigare betyg ökar risken för psykisk ohälsa bland flickor

Att få betyg tidigare i skolan kan ha negativa konsekvenser för barns psykiska hälsa, visar en studie från Lunds universitet. Det är framför allt för flickor som risken att drabbas av depression och ångestsyndrom ökar.

Den psykiska ohälsan bland unga är ett växande folkhälsoproblem. Samtidigt pågår en utveckling mot mer bedömning och betygssättning i skolan – både i Sverige och internationellt.

Läs mer i forskning.se, hämta studien

Oroande trend i skolan: Flickors skolresultat sjunker

Könsskillnaden i skolresultat minskar och det kan framför allt förklaras av att flickor har försämrat sina resultat. Det visar en ny rapport från Skolverket.

Flickor har under lång tid presterat bättre än pojkar i skolan men nu pekar statistiken på en ny trend: könsskillnaden i skolresultat har minskat och i årskurs 9 har skillnaden aldrig tidigare varit så liten som nu. Samma mönster syns i betygsstatistiken för årskurs 6 och i gymnasieskolan.

– Det visar att utvecklingen inte kan förklaras av förändringar i en viss åldersgrupp utan att det är en mer genomgripande trend, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket.

Läs pressmeddelande från Skolverket

Säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte

Trygghet och studiero är en nödvändig förutsättning för att lärande och utveckling ska kunna ske. För att stärka skyddet mot våld och hot gäller från 1 juli 2025 ett nytt kapitel i skollagen: Säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte. Här får du som huvudman, skolchef och rektor vägledning i arbetet med att tillämpa den nya lagstiftningen.

Läs mer på Skolverket

Lovande resultat för distansundervisning som särskilt stöd

Förra hösten började Göteborg med distansundervisning för elever med allvarlig skolfrånvaro – och i våras gick 75 procent av dem tillbaka mot vanlig undervisning. Nu välkomnar Göteborg elever från hela landet.

 

Denna höst skalar Göteborgs grundskoleförvaltning upp sin satsning på distansundervisning som särskilt stöd. Antalet platser fördubblas till 40 och stödet erbjuds nu även elever från fristående och kommunala skolor i hela Sverige.

Läs mer i specialpedagogik

Friskoleföreträdare kräver att utredning görs om

Arbetsgivar- och branschorganisationen för friskolor, Almega Utbildning, kräver att utredningen ”Skärpta villkor för friskolesektorn” görs om.

Utredningen som nu varit ute på remiss föreslår bland annat att friskoleföretag i vissa sammanhang inte ska få göra värdeöverföringar, som att exempelvis ta ut vinst de första fem åren eller för att få vissa riktade statsbidrag.

”De här förslagen riskerar att slå sönder väl fungerande verksamheter”, säger förbundsdirektör Andreas Mörck.

Läs mer, lyssna på SR Ekot

Regeringen ska utreda elevers ogiltiga frånvaro

Nu ska elevers ogiltiga frånvaro på grund av semesterledigheter, och även så kallade uppfostringsresor, utredas. I fokus står rektor som bär ansvaret för att bevilja frånvaron.
– Det är bra om det blir tydligt vilka regler som gäller, men också viktigt att rektor får behålla sitt mandat att avgöra, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande i Sveriges Skolledare.

Läs mer i Skolledaren

Skolchefen: Fusket hotar läraryrkets förtroende

En fjärdedel av de högskolestuderande som stängts av för fusk är blivande lärare, vilket har reaktioner. Utbildningschef Åsa Wadling i Habo är en av dem som är orolig för konsekvenserna.

Wadling menar att fusket hotar läraryrkets status och förtroende, eftersom man måste kunna lita på att legitimationsyrken har fått sin examen på rätt sätt.

Hon lyfter vikten av att adressera fusk även bland lärare – för elevernas skull.

Läs mer på P4 Jönköping

Ny utredning om de bestämmelser som rör ledigheter och undantag från skolplikten

Det är viktigt att rektorer får förutsättningar att fatta rättssäkra och likvärdiga beslut om ledigheter och att de har relevanta verktyg att ta till vid ogiltig frånvaro. Dagens regler om ledigheter och annan skolfrånvaro fungerar inte som de ska, och regeringen har därför tillsatt en ny utredning.

Läs pressmeddelande från Utbildningsdepartementet

Ta del av kommittédirektiven

Hör om nyheten på SR Ekot

Färre skärmar i förskolan – nu kommer kritiken

Appar och andra digitala läromedel ska användas sparsamt i förskolan efter ändringarna i läroplanen från den första juli i år. Detta som ett led i regeringens ambition att minska skärmtiden för barn.

Men Sveriges kommuner och regioner, SKR, menar att skrivningen är olycklig. De ser en risk i att man blandar ihop digitalt lärande med passiv skärmtid och att barnen då går miste om möjligheter att lära sig.

Utbildningsminister Simona Mohamsson (L) skriver till Ekot: ”Forskningen är tydlig med att små barn lär sig bäst med analoga verktyg i analoga miljöer”.

Läs mer på SR Nyheter

 

Var femte elev i grundskolan känner sig otrygg i skolan

Merparten av eleverna känner sig alltid eller oftast trygga i skolan. Men två av tio elever i grundskolan och en av tio i gymnasieskolan känner sig inte trygga. Bara hälften av grundskoleeleverna anser att eleverna alltid eller oftast bemöter varandra och lärarna med respekt. Det visar den fjärde och sista delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.

Läs pressmeddelandet och ta del av rapporten på Skolverket.se

Data kan höja utbildningskvaliteten i skolan

Skolans värld är full av intressant data – och används den rätt kan den höja utbildningskvaliteten. Men brist på kompetens ställer till problem på vägen.

Att analysera och agera på data, till exempel om elevers frånvaro, årskursens provresultat eller klassrummens utnyttjande, kan ge positiva effekter. Elever som riskerar att bli hemmasittare kan få hjälp i tid, svåra moment i matematiken kan repeteras och schemaläggningen göras mer effektiv – för att bara nämna några exempel.

Med datadrivna metoder kan utbildning i princip skräddarsys för varje enskild individ. Genom att analysera hur elever presterar kan anpassningar göras både för den som ligger i framkant och den som har halkat efter.

Läs mer på forskning.se

Skoljuristen: Så påverkas lärarna av nya lagen

Intresset för den nya lagen som gör det straffbart att förolämpa lärare är enormt.
Vi Lärare lät skoljuristen Maria Refors Legge att bedöma hur den kan komma att påverka lärarnas vardag.

Den 2 juli träder en ny lag i kraft som ska stärka skyddet för offentliganställda mot våld, hot och trakasserier. Den nya lagen innebär även att den som förolämpar en tjänstemän riskerar böter eller fängelse i upp till sex månader.

Läs mer i Vi Lärare

Så stympar betygsfokuset undervisningen

Betygskriterierna har styrt undervisningen och skapat en bedömningsjakt som måste upphöra, menar läroplansutredaren Thomas Persson.
– Det här går emot själva idén med skolan. Eleverna ska lära för livet, inte för ett betyg.
Fixeringen vid kunskapskraven, som senare blev betygskriterier, inleddes när en ny läroplan och ett nytt betygssystem sjösattes 1994 och förvärrades när de efterföljande läro- och kursplanerna landade i grundskolorna 2011.

Det här är dokument som har styrt undervisningen mot ett osunt fokus på bedömningar, anser Thomas Persson. Han har lett utredningen om en ny läroplan för grundskolan som lämnades över till regeringen i februari.

Läs mer i Ämnesläraren

Obehöriga och olämpliga lärare i skolan – trots lärarlegitimation

Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning.

Systemet med legitimation infördes 2011, bland annat för att höja kvaliteten på lärarkåren, öka rättssäkerheten för eleverna samt öka läraryrkets attraktivitet. Riksrevisionen finner inga indikationer på att dessa ambitioner är nådda.

Andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen är ungefär densamma som innan reformen. Dessutom undervisar många av dessa lärare i ämnen eller skolformer som de inte är behöriga i. Totalt handlar det om nästan 30 000 lärare (omräknat till heltidstjänster) som idag inte är behöriga för den undervisning de bedriver, oavsett om de har legitimation eller ej.

Läs mer på Riksrevisionen

Oro i världen – men många unga ser ljust på sin framtid

Klimatkris, krig, ekonomisk oro och psykisk ohälsa. Det är lätt att tro att unga i Sverige ser mörkt på sin framtid. En ny rapport från MUCF om ungas syn på livet, sin hälsa, fritid och framtid ger en mer nyanserad bild: Tre av fyra unga är nöjda med livet idag – och de flesta ser ljust på sin framtid. Samtidigt oroar sig många för att inte leva upp till egna eller andras förväntningar och varannan ung tjej oroar sig ofta för sitt utseende eller sin vikt.

Läs rapporten Så tycker unga 2025 – Hälsa, fritid och framtid, MUCF

Forskare varnar: Intensivt föräldraskap är en hälsorisk

Att vara förälder, håller det på att bli en oöverstiglig uppgift? En gång handlade det om att stå för mat och hem och lära barnen allmän hyfs. Idag vill vi se till att de blir lyckliga och framgångsrika. Följ med i 250 år av skiftande barnuppfostrings­ideal, där vi gått från hög barnadödlighet till att barn blivit snudd på en folkhälsorisk – för föräldrarna.

Läs mer i ICAkuriren

Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan

En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.

– En tredjedel av eleverna uppger att de aldrig, sällan eller bara ibland får hjälp i skolan när de behöver. Trots att bristerna när det gäller stöd i skolan har uppmärksammats i flera studier under en lång tidsperiod visar resultaten i denna undersökning att stödet alltjämt är otillräckligt för alldeles för många elever, säger Thomas Furusten, rapportförfattare och undervisningsråd på Skolverket.
Läs pressmeddelande från Skolverket, hämta delrapporten

Skolor oroas över ny lag om informationsdelning

Enligt en ny lag måste skolor, på eget initiativ, lämna uppgifter om elever till polisen som kan ha betydelse för brottsbekämpningen. Lagen välkomnas av polisen, men inom skolväsendet finns en utbredd oro.

– Det kan leda till att elever inte längre litar på skolan och väljer bort den, säger Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef på chefsförbundet Sveriges skolledare.

Läs mer på SVT Nyheter

Mentorer på heltid – då minskade lärarnas stress

I utbyte mot en extra undervisningstimme i veckan infördes ett system med heltidsmentorer på Norrevångsskolan i Eslöv för sex år sedan.
En lyckad satsning som gett trygga elever – och minskad stress för lärarna.

Att vara mentor i dag är inte samma som när systemet en gång infördes. Från att ha varit en roll som mer handlade om att hantera frånvaro, skriva under betyg och hålla utvecklingssamtal behöver man i dag också ofta se till elevens psykiska välmående och hälsofrågor som sömn och mat. Orden är Inger Perssons, hon är bildlärare med snart 30 år i yrket och känner av en stor förändring i uppdraget.

Läs mer i Vi Lärare

Skolor sparar miljardbelopp på att anställa obehöriga

De svenska grundskolorna sparar över en miljard kronor per år på att anställa obehörig personal.
Samtidigt går många kommuner och privata skolföretag med stora överskott.
– Skolpengssystemet behöver reformeras. Det är alldeles för lätt att hitta kryphål, säger Christian Liljeros, vice ordförande i Sveriges Lärare Academedia.

Läs mer i Vi Lärare

Vårdnadshavares perspektiv och delaktighet gällande specialpedagogiskt stöd

Du inbjuds härmed att delta i en enkätstudie som syftar till att undersöka i vilken utsträckning vårdnadshavare känner sig delaktiga i arbetet kring deras barns behov och om de upplever att de blir lyssnade på i skolans olika stödprocesser. Enkäten riktar sig enbart till vårdnadshavare med barn i grundskolan eller på gymnasiet. Studien genomförs som en del i självständigt arbete inom Specialpedagogprogrammet vid Linnéuniversitet i Växjö.

Läs mer

Utredning: Skrota extra anpassningar i klassrummet

Elevhälsa Regeringen har fått åtta förslag på hur stödet till eleverna i skolan ska förbättras.
Sveriges Lärare är positivt – men pekar på risken för ökad arbetsbelastning för lärarna.

Utredningen inleddes för ett år sedan för att analysera hur elevhälsan skulle kunna stärkas. Halvvägs in i arbetet kom ett tilläggsdirektiv: gör en översyn av stödinsatserna i skolan.

Nu har utredaren Åsa Lundkvist överlämnat åtta förslag gällande stödinsatser till regeringen.

Läs mer i Vi Lärare

Skolan brister i att lära ut digital kompetens

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens.

EU-kommissionen likställer digital kompetens med att kunna läsa, skriva och räkna. Enligt den svenska läroplanen ska det ingå i alla ämnen. Ändå är det ovanligt att undervisningen är samordnad, istället beror den ofta på enskilda lärares kunskaper och intresse.

– Utbildningen i digital kompetens stannar ofta vid att kunna ta fram ett läromedel på datorn, eller att ladda upp material i digitala plattformar. Ofta får eleverna också ospecifika och generella varningar: ”Var källkritisk – ta allt på nätet med en nypa salt och akta dig!”. Och i de högre årskurserna har eleverna många lärare som inte är samstämmiga i hur eleverna ska agera i det digitala landskapet, säger Christina Löfving, doktorand vid Institutionen för tillämpad IT på Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Läs mer på forskning.se – hämta avhandlingen

Allt fler som får F i sexan klarar inte högstadiet

Andelen elever som inte lyckas höja sina underkända betyg från sexan till nian ökar kraftigt i matematik, visar statistik från Skolverket.
– Det särskilda stödet sätts in för sent, säger undervisningsrådet Sanna Vent.

När betygen delades ut i årskurs nio i våras var andelen som inte lyckas höja sitt F i matte från årskurs sex 58,9 procent. Ett år tidigare var motsvarande andel 50,8 procent.

– Många av de elever som får betyget F i matematik i nian har inte fått något särskilt stöd alls under sin tid i grundskolan. Av de som får stöd är det många som får det alldeles för sent, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket.

Läs mer i Ämnesläraren

Debatt: Vi löser inte skolans problem genom att tysta eleverna

Det finns inte någon motsättning mellan lärarens auktoritet och elevens inflytande, skriver Maja Frankel på Stiftelsen Friends efter Ämneslärarens granskning av elevinflytandet.

Debatten om elevinflytande som nyligen lyfts i Ämnesläraren rymmer viktig frustration från lärarkåren. Att ha Sveriges viktigaste yrke är svårt i en underbemannad och underfinansierad skola – i en samtid där alla tycks ha en åsikt om vad skolan behöver. Friends delar den problembild som lyfts i artikelserien: lärares arbetsbörda behöver minska, och förtroendet för professionen måste stärkas. Men när Sveriges skolminister beskriver elevinflytande som ett ”vuxenpåhitt som inte leder till något särskilt gott” behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget och en av grundpelarna för en positiv skolmiljö.

Läs mer i Ämnesläraren

 

”Nya läroplanen gör barn digitalt illiterata”

Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande har ett prioriterat område: digital kompetens och digitalisering.

Utredningen föreslår att den nya läroplanen tydligare ska definiera vad digital kompetens innebär. En mer framskjuten plats bör ges åt kunskap om hur digitaliseringens påverkar samhället och att elever ska utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt, vilket utredningen också menar är i linje med EU:s nyckelkompetenser för ett livslångt lärande.

De förslag till ändringar vad gäller digital kompetens som utredningen nu presenterar går stick i stäv med utredningens mål om att gynna alla elevers lärande och kunskapsutveckling.

Läs mer i Vi Lärare

.

”Finns inga signaler om att elevinflytandet gått överstyr”

Debatt: I vår egen och andras forskning kring elevers delaktighet finns det inga signaler om att elevinflytande gått överstyr, tvärtom, skriver fyra forskare om Ämneslärarens granskning.

Lärare larmar om att elevinflytandet har gått överstyr och att de känner sig som servicebiträden. Skolministern tycker att eleverna inte ska ha något inflytande. Inflytande verkar vara ett bekymmer som bör tas bort i svensk skola. Är det så enkelt?

Läs mer i Ämnesläraren

 

Skolministern sågar elevinflytandet i skolan: ”Vuxenpåhitt”

Elevinflytandet har gått överstyr och måste begränsas – rejält, enligt skolminister Lotta Edholm.
– I min värld ska eleverna inte ha något inflytande över undervisningen.
I Ämneslärarens granskning vittnar många lärare om att elever har fått långtgående makt i klassrummet och att elevinflytandet många gånger underminerar lärarna.

Det är orimligt, anser skolminister Lotta Edholm som tagit del av granskningen.

– Det är inte barnens sak att besluta om hur undervisningen ska läggas upp eller vilka examinationsformer man ska. Mycket av det här elevinflytandet strider faktiskt mot barnkonventionen. Barn har rätt att vara barn, säger hon.

Läs mer i Ämnesläraren

Ny webbplats för Fritidskortet

Fler barn och unga ska få en aktiv och utvecklande fritid med Fritidskortet. Nu lanseras webbplatsen fritidskortet.se med information för utförare, vårdnadshavare och unga själva.

Webbplatsen riktar sig till dels till utförare, som föreningar och organisationer, dels till vårdnadshavare och unga. Där finns praktisk information om Fritidskortet och hur det används. Här finns även stödmaterial, nyheter och inspiration.

– Målet är att alla barn och unga ska ha möjlighet till en aktiv och meningsfull fritid, oavsett ekonomiska eller andra förutsättningar, säger projektledare Madeleine Larsson.

Fritidskortet lanseras under hösten 2025 och kan sedan användas av vårdnadshavare för att betala en viss del av barnens aktiviteter.

Om Fritidskortet
Fritidskortet är statligt ett stöd för att ge fler barn och ungdomar möjlighet till en aktiv och meningsfull fritid. Kortet kan användas till att betala vissa fritidsaktiviteter inom idrott, kultur och annan föreningsverksamhet. Alla barn mellan 8–16 år får 500 kronor per år för nyttjande av Fritidskortet. Barn som bor i socioekonomiskt utsatta hushåll – hushåll med bostadsbidrag – får 2 000 kronor per år.

Läs mer
Fritidskortets webbplats: fritidskortet.se
Fritidskort för barn och ungdomar

Många elever upplever bristande studiero i skolan

Endast hälften av eleverna i grundskolan och gymnasieskolan upplever att de i allmänhet kan koncentrera sig på lektionerna.
Delrapport två av Attityder till skolan visar att vissa elevgrupper upplever sämre studiero än andra. Tjejer har en sämre studiero än killar och elever på fristående skolor har en sämre studiero än elever på kommunala skolor. Elever med utländsk bakgrund uppger också att de har en sämre studiero än elever med svensk bakgrund. Elever i klasser med låg andel högutbildade föräldrar upplever mer problem med ljudnivån i klassrummet och att de har svårt att koncentrera sig på lektionerna.

Läs mer på Skolverket, ta del av rapporten

Nya läroplanen: Så förändras undervisningen

Slopade anpassningar, tydligare ämnesplaner, fokus på grundläggande kunskaper som att läsa, skriva och räkna – snarare än betyg.
Det är huvuddragen i ”Kunskap för alla – nya läroplaner för kunskap och lärande”, den lunta som utredaren Thomas Persson lämnade över till skolminister Lotta Edholm (L).

Läs mer i Vi Lärare

Hämta betänkandet: Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande SOU 2025:19

 

Nytt betygssystem i skolan och skrotat F föreslås

Inför en ny betygsskala mellan 1-10 utan en skarp gräns för godkänt. Det förslaget presenterade utredare Magnus Henrekson när han höll pressträff med skolminister Lotta Edholm (L) under onsdagen.

Magnus Henrekson har tagit fram förslag med syfte att betyg och meritvärden från grundskolan och gymnasiet ”mer rättvist ska spegla elevernas kunskaper”, betygsinflation ska motverkas och betygen ska sättas mer likvärdigt i hela landet.

Han föreslår en ny betygsskala som i stället för att bedöma elevers kunskaper på en skala från A-F som i dag, kommer att bedöma kunskaper på en skala från 1-10.

Läs mer på SVT Nyheter

Hämta betänkandet Ett likvärdigt betygssystem

Så här tycker några lärare. Läs mer i Vi Lärare

Färre förskollärare på förskolor med störst behov

Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.

Läs pressmededelande från Skolverket

Hämta rapporten

Om skolattacker

Om skolattacker

På grund av den fruktansvärda och allvarliga händelse som inträffat vid Campus Risbergska i Örebro idag har vi samlat några länkar till myndigheters information om skolattacker. (2025-02-04)

Alla skolor bör ha en plan som beskriver hur skolan ska förbereda sig för, agera vid och återhämta sig från exempelvis ett attentat. Varje enskild skola bör utforma sin plan utifrån sina specifika förutsättningar och de risker som kan identifieras vid en risk- och sårbarhetsanalys, en så kallad RSA.

Här förklaras de vanligaste begreppen och ges råd om vad man kan göra för att förebygga och hur man bör agera vid och efter en attack.

.

Fly – Sök skydd – Larma för skolan

MSB har, i samarbete med Polismyndigheten, Center mot våldsbejakande extremism och Skolverket, tagit fram vägledningen Våldshandlingar med stora konsekvenser i skolan – En vägledning för skolledning, skolpersonal och säkerhetsansvariga. Vägledningen är speciellt framtagen för skolan och det finns även tillhörande filmmaterial för olika målgrupper.

Tyngdpunkten i vägledningen ligger främst i att beskriva hur skolan kan öka säkerhet och skydd för elever och skolpersonal, men den innehåller även information om arbetet för att motverka radikalisering och våldsbejakande extremism.

Så kan vi förebygga skolattacker

Flera fall av grövre våld har inträffat i grund- och gymnasieskolor under de senaste åren, i vissa fall med dödlig utgång. Polisen ser ett ökat inflöde av information om personer som uttrycker en vilja och avsikt att utföra en skolattack. Sannolikheten att en enskild skola ska drabbas är liten, men det kan få allvarliga konsekvenser om något sker.

Denna sida samlar information och stöd från flera aktörer som på olika sätt arbetar förebyggande mot skolattacker och vänder sig till alla skolformer, oavsett huvudman.

Sidan finns på flera olika språk.

Läs mer på Center mot våldsbejakande extremism (CVE)

Olika handlingsalternativ vid väpnat våld

Väpnat våld i förskolan eller skolan är ovanligt, men eftersom det kan leda till allvarliga konsekvenser är det bra att planera för olika handlingsalternativ om det skulle hända. Här finns förslag på åtgärder om ni skulle drabbas på er förskola eller skola.

Erfarenheten från andra länder visar att det är omöjligt att förutsäga i vilka områden och i vilken typ av skolor eller förskolor som väpnat våld kommer att inträffa. Därför är det bra om ni har en mental förberedelse och insikter om olika möjliga handlingsalternativ.

Strategierna inrymning, utrymning och utestängning kan ingå i skolans eller förskolans redan pågående säkerhetsarbete. Utgå från era specifika förutsättningar, som till exempel hur era lokaler är utformade. Ett sätt att göra det på är att formulera möjliga scenarier och diskutera hur personal skulle agera i dessa situationer.

Läs mer på Skolverket

Krisplaner och kontinuitetshantering

Oavsett hur väl förberedda man är kommer oönskade händelser att inträffa. Vid dessa tillfällen måste det finnas en organisation, rutiner och planer som kan användas för att underlätta hantering av händelsen.

Läs mer på Skolverket

Att prata med barn och elever om otäcka händelser

Barn och elever blir ofta berörda när något allvarligt har hänt i samhället eller i omvärlden. De kan behöva någon att prata med. Här får du som jobbar med barn och elever stöd i hur du lugnar och tryggar dem som behöver det.

Läs mer på Skolverket

Tryggare kan alla vara

Rapporten ”Tryggare kan alla vara” visar på de stora riskerna med allt för stora barngrupper. Resultaten av undersökningen synliggör att lärares stressnivå och arbetsbelastning påverkas mycket negativt. Men stora barngrupper hämmar också barns lärande och utveckling.

En rapport om riskerna med stora barngrupper i förskolan
Undersökningen konstaterar att stora barngrupper påverkar förskolans kvalitet negativt på fler sätt. Lärare som arbetar stora barngrupper rapporterar i mycket större utsträckning än andra att barnen inte får tillräcklig kognitiv, språklig och emotionell stimulans.

Tryggare kan alla vara
Förutsättningarna att ge barn som är i behov av särskilt stöd blir sämre då det tar längre tid innan behovet upptäcks. Förskolans kompensatoriska uppdrag blir svårare att utföra och barn riskerar att skadas, kränka varandra, eller bli kränkta på grund av att lärarna har svårare att leva upp till sitt tillsynsansvar.

Ta del av hela rapporten

En europeisk jämförelse av förskolor

Den nya Eurydikerapporten Key data on early childhood education and care in Europe, ger en överblick över förskolor i 37 europeiska länder, med fokus på barngruppernas storlek, obligatoriska delar och användning av digitala hjälpmedel.

Sverige ligger i topp när det gäller investeringar i förskolan och är ett av få länder som garanterar varje barn en förskoleplats direkt efter föräldraledigheten. Med en deltagargrad på över 96 procent för treåringar ligger Sverige långt över genomsnittet.

Läs mer på Universitet- och högskolerådet

Skolutredningen: Mer disciplin och bättre lektioner ska få bukt med skolstöket

Tydligare ledarskap och glasklara ordningsregler. Det föreslås i den kommande utredningen för ökad trygghet och studiero i skolan, kan SVT berätta.

– Det är jätteviktigt för barn och elever, som är unga människor i stark utveckling, att det är tydligt vad som förväntas av dem och vad som händer när man bryter mot reglerna, säger utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.

Läs mer på SVT Nyheter

Hämta betänkandet ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan” på regeringens webbplats

Fortsatt brist på behöriga lärare och förskollärare

Trots minskade barnkullar kommer det att saknas cirka 10 600 behöriga lärare och förskollärare i skolväsendet år 2038. Det visar Skolverkets nya lärarprognos. Störst väntas bristen bli på förskollärare, speciallärare, yrkeslärare och högstadielärare. För att täcka behovet behöver fler studenter välja en lärarutbildning – exempelvis behöver antalet studenter som läser till speciallärare nästan fördubblas.

Läs mer och hämta rapporten på Skolverket

Så får Ingrid fler elever att bli godkända

Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar. Det har hjälpt Ingrid Tidvall i Höllviken att få fler elever godkända.
– Tvålärarsystemet har haft störst påverkan, säger hon.
58 dokumenterade extra anpassningar på 288 elever hade Ingrid Tidvall i fjol. I dag har hon 400 elever, men färre anpassningar.

Men det beror inte på elevernas minskade behov utan på ett annat sätt att jobba. En del som tidigare varit individuella anpassningar får nu alla elever möjlighet att ta del av.

Läs mer i Vi Lärare

Så mycket kostar det att ha barn

Blöjor, vagn, mat, kläder och fritidsaktiviteter. Barn gör dig rik på kärlek och upplevelser, men de innebär också utgifter – omkring 1,9 miljoner kronor per barn fram till 19-årsdagen. Barn- och studiebidraget täcker en knapp femtedel men det finns andra sätt att få pengarna att räcka till. Här är ekonomens bästa tips.

Läs mer på Swedbank

Föräldrarna som vill stoppa de stora förskolorna: ”Som barnkalas varje dag”

Allt fler kommuner bygger förskolor med plats för hundratals barn.

Nu försöker en grupp föräldrar i Stockholm samla röster från hela landet för att stoppa utvecklingen mot vad de kallar ”megaförskolor”.

När Lisa Durell från Bagarmossen lämnar sitt barn på förskolan vet hon ibland inte vad personalen heter. Och de vet inte barnens namn.

– Man lämnar över till pedagoger som vi inte vet vilka de är och de vet inte vilka våra barn är, säger hon och fortsätter:
– De lär sig inte namnen på alla barn. Är det över 100 barn så går inte det, säger hon.

Läs mer på SVT Nyheter

Studie: Unga osäkra på gränser vid sex

Redan i förskolan får barn lära sig ”stopp min kropp”. Men i tonåren har någonting hänt, visar en studie av svenska och norska forskare.

– Många unga har inte koll på att de har rätt att sätta gränser i samband med sex, säger forskaren Carolina Överlien.

Läs mer i Expressen

Pengar saknas för att stötta elever med NPF

Två av tre rektorer saknar pengar för att kunna köpa hjälpmedel, anställa assistenter eller på annat sätt ge tillräckligt stöd till elever med NPF-diagnoser. Det visar en ny rapport från Skolverket.
Myndigheten har i två enkäter frågat kommuner, friskoleägare och rektorer hur de arbetar för att ge elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) en bra skolvardag. Studien fokuserar främst på förutsättningarna för elever med adhd, autism, Tourettes syndrom och språkstörningar.
Läs mer i Aftonbladet
Läs mer på Skolverket och hämta rapporten

Välkommen på terminsstart med Föräldraalliansen Sverige!

Välkommen på terminsstart med Föräldraalliansen Sverige!

Onsdagen den 8 januari 18.00 – 19.00 via Teams

Under mötet kommer vi att diskutera olika aspekter av svensk skola och föräldrasamverkan. Vi kommer att göra en kort inledning men sedan kommer vi att lyssna på vad du vill förmedla ur ditt föräldraperspektiv.

 

Om du vill delta får du gärna anmäla dig till info@foraldraalliansen.nu senast den 7 januari.

Vi vill att du anger:

  • Namn
  • E-postadress
  • Eventuell fråga som ni vill diskutera

Vi ser fram emot att få möjlighet att höra era tankar, idéer och förslag.
Er input är ovärderlig för oss i vårt arbete.

 

Gabriella Mattsson
Ordförande

.

”Svaga elever måste få extra undervisning i liten grupp”

Varje år lämnar närmare 15 000 ungdomar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Det är inte professionernas fel, utan systemets. Mer lovskola hjälper inte. I stället behövs en grundläggande reform, med avstamp i 1969 års läroplan, baserad på försök med förstärkningsundervisning, skriver regeringens utredare Pontus Bäckström.

Läs mer på DN Debatt
Hämta Betänkande av Utredningen om Mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det.

Många elever upplever stress i skolan

Merparten av landets elever trivs i skolan, visar den första delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan 2024. Men resultaten skiljer sig åt beroende på elevernas ålder. I högstadiet och gymnasiet upplever hälften av eleverna stress flera gånger i veckan, och mest stressade är tjejerna på högstadiet.

Läs mer på Skolverket, hämta rapporten

Svenska elever presterar bättre i matematik visar internationell studie

Svenska elever i både årskurs 4 och 8 har förbättrat sina resultat i matematik sedan 2019. Sverige är ett av få deltagande EU- och OECD-länder med förbättrade matematikresultat. Det visar den internationella kunskapsmätningen TIMSS 2023. I naturvetenskap presterar de svenska eleverna på samma nivå som i föregående mätning 2019.

Läs pressmeddelande från Skolverket och hämta rapporten

CAN:s nationella skolundersökning 2024

Andelen elever i gymnasiets år 2 som spelat om pengar fortsätter att öka. Ökningen är särskilt tydlig bland pojkarna där andelen som spelat om pengar de senaste 12 månaderna har ökat från 27 procent år 2019 till 43 procent år 2024.

Alkoholkonsumtionen bland svenska skolungdomar har minskat över tid men planat ut de senaste åren. Det var 35 procent av niondeklassarna och 69 procent av gymnasieeleverna som uppgett att de hade druckit alkohol det senaste året.

Lustgasanvändning har minskat sedan det mättes för första gången 2022. I årets undersökning var det 4 procent av eleverna i nian och 8 procent av eleverna i gymnasiets år 2 som använt lustgas någon gång.

Cigarettrökning har minskat mycket sedan 2010-talet. Under de senaste tre åren har det dock inte skett någon fortsatt nedgång utan en liten, statistiskt signifikant uppgång bland eleverna i gymnasiets år 2.

Snusandet har ökat i båda årskurserna under de senaste åren och ligger år 2024 på 16 procent i årskurs 9 och 29 procent i gymnasiets år 2. Vitt snus är den vanligaste snussorten bland ungdomar.

Det var 6 procent av niondeklassarna och 15 procent av gymnasieeleverna som använt narkotika någon gång. Bland de elever som använt narkotika var det vanligaste preparatet cannabis.

Läs mer och hämta hela rapporten på CAN

Den extra studietiden kommer inte alla elever till del

Skolinspektionens granskningar av skolors arbete med extra studietid visar på brister och kvalitetsproblem på många skolor. Majoriteten av skolorna behöver stärka sitt arbete, så att elever blir motiverade till och ges reell möjlighet att delta.

Den 1 juli 2022 trädde lagstiftningen i kraft om att alla grundskolor ska erbjuda elever i årskurserna 4–9 möjlighet att delta i extra studietid. Den extra studietiden är ett komplement till den ordinarie undervisningen i grundskolan och syftar till att ge elever möjlighet att få stöd i skolarbetet, oavsett hur långt de kommit i sin kunskapsutveckling. Det kan exempelvis handla om att ta igen, befästa eller fördjupa sina ämneskunskaper.

Läs mer, hämta rapporten på Skolinspektionen

Fyra av tio elever i årskurs 8 saknar viktig digital kompetens

Svenska elever presterar på samma nivå som EU/OECD-genomsnittet i en internationell kunskapsmätning som undersöker digital kompetens hos elever i årskurs 8. Samtidigt saknar en stor andel elever grundläggande kunskaper i att värdera information på nätet. Det visar den internationella studien ICILS 2023 som även undersöker kunskaper i programmering och problemlösning.

Läs mer på Skolverket

IEA-chefen: Myt att it-generationen lär sig själv

Det går inte längre att leva på myten att barn och ungdomar på egen hand skaffar sig digital kompetens.

– Elever behöver få mer undervisning i dator- och informationskunskap – och fler prov, säger IEA-chefen Dirk Hastedt.
Läs mer i SvD

Elever med F i matematik får inte tillräckligt stöd

Elever som gick ut grundskolan i våras med underkänt i matematik har inte fått den hjälp de har rätt till.

Det visar en ny rapport från Skolverket.

– Det är allvarligt, säger undervisningsrådet Sanna Vent.

I våras gick 14 000 femtonåringar ut grundskolan utan godkända betyg i matematik. Det gör att de inte är behöriga till gymnasiet och riskerar att hamna snett i samhället.

Nu har Skolverket gått tillbaka för att se vad de fått för mattebetyg tidigare i årskurserna 6 och 3. De har också tittat på vilka särskilda stödinsatser som satts in.

Läs mer i DN

Ta del av rapporten på Skolverket

.

Elever som får stöd – stor skillnad mellan kommuner

Andelen elever i grundskolan med åtgärdsprogram varierar stort mellan Sveriges kommuner, oavsett om eleverna går i kommunal eller privat skola.
Men att en elev har ett åtgärdsprogram är inte samma sak som att eleven också får rätt stöd.

Enligt Skolverkets statistik för det senaste läsåret hade 6,2 procent av eleverna i grundskolan ett åtgärdsprogram (som är ett villkor för att få ”särskilt stöd”). För tio år sedan var andelen 6,8 procent.

Andelen varierar stort mellan Sveriges kommuner (se tabell i slutet av artikeln). Varför det är så har varken Skolverket, Skolinspektionen eller Specialpedagogiska skolmyndigheten kunnat svara på.

Läs mer i Vi Lärare

Läsförmåga spelar stor roll för gymnasiebetygen

En del elever går igenom gymnasiet utan att få en examen, något som kan bli ett hinder för vidare utbildning. En avhandling vid Umeå universitet lyfter fram hur läs- och skrivsvårigheter kan påverka betygen.

Avhandlingen tar avstamp i att 28 procent av gymnasieeleverna inte tog sin examen under 2020. För att se vilka faktorer som kan påverka skolresultaten har elevers läs- och skrivsvårigheter, men även kvalitet i skriven text på svenska och engelska, undersökts.

För att bedöma läsförmåga deltog 159 gymnasielever i en screening för ordigenkänning och läsförståelse. De fick även fylla i en webbenkät där de skattade sin egen förmåga att skriva.

I studiens data ingick elevernas argumenterande texter på svenska och engelska. Information fanns också om elevernas betyg, gymnasieprogram, studiebakgrund, det vill säga hur länge de läst svenska, och kön.

Läs mer på forskning.se

Lika vanligt bland flickor som pojkar att ha varit delaktiga i brott

Drygt hälften av alla elever i årskurs 9 uppger att de har varit delaktiga i något brott under senaste tolv månaderna, och andelen är lika hög för både pojkar och flickor. Lite färre än hälften av eleverna uppger att de själva blev utsatta för brott under samma period. Utsattheten för fysiska sexualbrott är på den lägsta nivån sedan 2015. Det visar Skolundersökningen om brott 2023.

Läs mer på Brå

Lagrådet kritiserar regeringsförslag

Lagrådet kritiserar flera delar av regeringens förslag om att myndigheter, kommuner och skolor ska tvingas dela information med polisen för att bättre kunna bekämpa brott. Delar av det avstyrks, vilket Ekot var först att rapportera om.

Läs mer i SvD

Så kan skolan arbeta för att minska nyrekrytering

Skolor behöver vara uppmärksamma på tidiga tecken på kriminalitet bland eleverna.

– Det handlar om att reagera på om ett barn plötsligt har fler mobiltelefoner, fina kläder, mycket kontanter eller nytt umgänge, säger Lee Gleichmann på Skolverket.

I Örebro har en direktlinje upprättats mellan skolor och särskilda ungdomspoliser.

Läs mer i DN

Elever stressade av läxor och prov i skolan

Läxor och prov är en del av skolan. Omfattningen av dessa påverkar hur elever mår. Fyra av tio av elever i årskurs 6–9 och gymnasieskolan känner sig ofta stressade på grund av läxor och prov.
I Sverige finns inga lagar eller regler som styr hur mycket läxor barn har. Det är upp till den enskilda skolan om och hur de vill använda läxor i undervisningen. Att ha läxor kan både innebära för- och nackdelar. En fördel kan exempelvis vara att läxor bidrar till kunskapsutveckling, medan en nackdel kan vara att de skapar stress hos eleverna.
Läs mer på SCB

Uteblivet särskilt stöd bakom sjunkande behörighet

En ny undersökning från Sveriges Lärare visar att uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att så många niondeklassare saknar behörighet till gymnasiet.

– Det är mycket allvarligt och nedslående att betygsresultaten i årskurs 9 försvagas och behörigheten till gymnasiet sjunker. Det beror bland annat på att elever som behöver särskilt stöd inte får det, säger Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare i ett pressmeddelande.

Läs mer i Vi Lärare Specialpedagogik

Regeringen vill göra skolan mobilfri

I samband med den senaste PISA-undersökningen framkom det uppgifter om att sambandet mellan svenska elevers kunskapstapp och elevernas användning av mobiler är starkt. Att samla in mobiltelefoner under skoldagen kan främja elevers trygghet, lärande och kunskapsutveckling.

Regeringen ger nu en utredare i uppdrag att undersöka hur en reglering för insamling av mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning under skoldagen kan utformas.

Läs pressmeddelande från utbildningsdepartementet

Sexuell kontakt mellan lärare och elev – vanligaste orsaken till återkallade legitimationer

Över hälften av de lärarlegitimationer som återkallats i Sverige handlar om att läraren haft någon form av sexuell kontakt med eleven. Oftast är det sexuellt ofredande, men det kan också vara våldtäkt eller i enstaka fall sex där båda gett samtycke.

SVT Nyheter Skåne har gått igenom samtliga återkallade lärarlegitimationer i Sverige. Av 55 beslut, från 2013 till 2024, handlar 30 stycken om att läraren haft någon typ av sexuell kontakt med eleven eller barnet.

Läs mer på SVT Nyheter Skåne

AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem

Betyg F-betyget skrotas.
En ny tio-gradig betygsskala införs.
Elevernas meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven. Det väntas regeringens betygsutredning föreslå när den presenterar sina resultat i början på nästa år.

För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.

Han ska lämna sina förslag i februari 2025.

Läs mer i Vi Lärare

Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år

Medan Sveriges ekonomi börjar vända uppåt, fortsätter skolans nedåt.
Det visar en undersökning från Sveriges Lärare.
Fyra av tio lokalföreningar uppger att flera lärare har sagts upp.
Nio av tio varnar för att de inte längre kan ge eleverna den undervisning de har rätt till.

Läs mer i Vi Lärare

Rekommendationer för barns och ungas digitala medieanvändning

Här har Folkhälsomyndigheten samlat rekommendationer för barns och ungas digitala medieanvändning. Rekommendationerna som rör barn upp till 12 år vänder sig i första hand till föräldrar och andra vuxna som möter barnen i deras vardag. De som rör äldre barn (13–18 år) vänder sig till barnen själva, men det finns också information om hur vårdnadshavare eller föräldrar kan stödja sina ungdomar att följa rekommendationerna.

Läs mer på FHM

Bli medlem

Föräldraalliansen Sverige är en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldrasammanslutningar.

Förbundets övergripande ändamål är att ur ett föräldraperspektiv verka för en utveckling av samhället som främjar varje barns allsidiga utveckling, lärande och hälsa.

Anslut dig, din förening eller ditt föräldraråd till Föräldraalliansen Sverige så stöder ni detta arbete.

Genom kraften av många föräldrar och föräldrasammanslutningar kan vi tillsammans påverka den svenska skolpolitiken, våra barns och samhällets framtid.

Läs mer – bli medlem

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Namn
E-post

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng